Postoj sociálních pracovníků k práci se změnou u dospívajících klientů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F22%3A00126181" target="_blank" >RIV/00216224:14230/22:00126181 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://socialniprace.cz/article/postoj-socialnich-pracovniku-k-praci-se-zmenou-u-dospivajicich-klientu/" target="_blank" >https://socialniprace.cz/article/postoj-socialnich-pracovniku-k-praci-se-zmenou-u-dospivajicich-klientu/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Postoj sociálních pracovníků k práci se změnou u dospívajících klientů
Popis výsledku v původním jazyce
CÍLE: Cílem příspěvku je pokusit se osvětlit postoj sociálních pracovníků k práci se změnou u dospívajících klientů, kteří spadají do cílové skupiny riziková mládež. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Z hlediska ekologické perspektivy se změna odehrává na několika úrovních, příspěvek se zabývá úrovní individuální. Změny na základě holistického pojetí člověka lze popsat v oblastech bio-psycho-socio a spirituální. Dospívající klient potřebuje k jejich dosažení dostatečnou podporu, která může přijít ze strany sociálního pracovníka, jehož postoj ke změně samotné a k práci s ní proces změny ovlivňuje. METODY: Kvalitativní výzkum provedený ve třech krajských městech zahrnující polostrukturované rozhovory s 11 sociálními pracovníky pracujícími s rizikovou mládeží z 8 typově různých organizací. VÝSLEDKY: Práci se změnou ve velké míře ovlivňuje osobní přístup sociálního pracovníka. Změně u klienta napomáhá komplexní práce se změnou a současně včasná a vhodná podpora. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Příspěvek předkládá doporučení pro praxi, mezi které patří reflektovat osobní přístup ke změně, věnovat pozornost fázi změny, rozvíjet kompetence pro práci s měkčími metodami v rámci vnitřní změny klienta, propojovat se s intervenujícími subjekty, sdílet zkušenosti a nezapomínat na sebepéči.
Název v anglickém jazyce
Attitudes of Social Workers to Work with Adolescent Clients´Transitions
Popis výsledku anglicky
OBJECTIVES: The aim of the article is to attempt to clarify the attitude of social workers towards work with transition of teenage clients who fall into the target group of at-risk adolescents. THEORETICAL BASE: The article is based on the Ecological Systems Theory and the Holistic Perspective of client, focusing on the transition on individual level that can be described in the bio-psycho-socio and spiritual areas. Adolescent at-risk need social support that can be provided by a social worker, whose attitude is an important factor that affects the clients change. METHODS: A qualitative research was conducted in three county seats which includes semistructured interviews with 11 social workers who operate within 8 different types of organisations for at-risk adolescents. OUTCOMES: Transition proceeding is largely influenced by social workers’ personal approach. Compergensive work on transition and adequate, well-timed support is essential for the clients´ transition. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: The implications include reflecting a personal approach, being attentive to the phase of transition, developing competencies for work with softer methods concerning clients’ internal transition, creating a network with intervening subjects, sharing of experience and paying attention to self-care.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50902 - Social sciences, interdisciplinary
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociální práce – Sociálna práca
ISSN
1213-6204
e-ISSN
1805-885X
Svazek periodika
22
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
59-74
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85135309596