Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Report on the role of critical information skills in recognising mis- and disinformation

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F22%3A00126246" target="_blank" >RIV/00216224:14230/22:00126246 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://zenodo.org/record/7373177#.ZBA_tXbMKUk" target="_blank" >https://zenodo.org/record/7373177#.ZBA_tXbMKUk</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.6922138" target="_blank" >10.5281/zenodo.6922138</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Report on the role of critical information skills in recognising mis- and disinformation

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Online mis- and disinformation poses threats to societies and individuals, and young people form a group that may be particularly vulnerable to the potential negative consequences of exposure to such false information on the internet and on social media. Therefore, digital skills, news literacy, and particularly the skills that allow them to evaluate the credibility of online news and information and to distinguish between true and false, have become increasingly essential. This report presents the findings from a multi-method study about young people’s (12 to 15 years old) skills to cope with online mis- and disinformation in three countries: Belgium, the Czech Republic, and Finland. Through an online survey, a news exposure phase comprising a credibility evaluation performance test, and focus groups, this study aimed (1) to gain more insight into how 12- to 15-year-olds understand and engage with online news; and (2) to assess to what degree they are able to differentiate between truths and falsehoods and how they arrive at these judgments, and to understand the role of digital skills in these processes.

  • Název v anglickém jazyce

    Report on the role of critical information skills in recognising mis- and disinformation

  • Popis výsledku anglicky

    Online mis- and disinformation poses threats to societies and individuals, and young people form a group that may be particularly vulnerable to the potential negative consequences of exposure to such false information on the internet and on social media. Therefore, digital skills, news literacy, and particularly the skills that allow them to evaluate the credibility of online news and information and to distinguish between true and false, have become increasingly essential. This report presents the findings from a multi-method study about young people’s (12 to 15 years old) skills to cope with online mis- and disinformation in three countries: Belgium, the Czech Republic, and Finland. Through an online survey, a news exposure phase comprising a credibility evaluation performance test, and focus groups, this study aimed (1) to gain more insight into how 12- to 15-year-olds understand and engage with online news; and (2) to assess to what degree they are able to differentiate between truths and falsehoods and how they arrive at these judgments, and to understand the role of digital skills in these processes.

Klasifikace

  • Druh

    V<sub>souhrn</sub> - Souhrnná výzkumná zpráva

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50802 - Media and socio-cultural communication

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    R - Projekt Ramcoveho programu EK

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Počet stran výsledku

    64

  • Místo vydání

    Leuven

  • Název nakladatele resp. objednatele

    ySKILLS

  • Verze