Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Navigating Beauty Standards on Social Media : Impact of Appearance-Focused Activity on Adolescent Body Dissatisfaction

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F24%3A00137316" target="_blank" >RIV/00216224:14230/24:00137316 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://cyprusconferences.org/eara2024/" target="_blank" >https://cyprusconferences.org/eara2024/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Navigating Beauty Standards on Social Media : Impact of Appearance-Focused Activity on Adolescent Body Dissatisfaction

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Appearance activity on social media can significantly amplify body dissatisfaction in adolescents. This study uses three-wave longitudinal data from 2,500 adolescents aged 11 to 16 (M = 13.4, SD = 1.7, 50% girls) to explore the associations between social media appearance activity, comparison with social media appearance ideals, internalization of these ideals, and body dissatisfaction. While significant between-person correlations were found over time, at the within-person level, heightened appearance activity did not increase body dissatisfaction in subsequent waves. Although heightened internalization of social media ideals predicted more appearance activity and appearance comparisons, these effects were not consistent across waves. Hence, this study indicates that appearance-related activities on social media do not necessarily reinforce body dissatisfaction in adolescents, providing insights for research and policy in this area.

  • Název v anglickém jazyce

    Navigating Beauty Standards on Social Media : Impact of Appearance-Focused Activity on Adolescent Body Dissatisfaction

  • Popis výsledku anglicky

    Appearance activity on social media can significantly amplify body dissatisfaction in adolescents. This study uses three-wave longitudinal data from 2,500 adolescents aged 11 to 16 (M = 13.4, SD = 1.7, 50% girls) to explore the associations between social media appearance activity, comparison with social media appearance ideals, internalization of these ideals, and body dissatisfaction. While significant between-person correlations were found over time, at the within-person level, heightened appearance activity did not increase body dissatisfaction in subsequent waves. Although heightened internalization of social media ideals predicted more appearance activity and appearance comparisons, these effects were not consistent across waves. Hence, this study indicates that appearance-related activities on social media do not necessarily reinforce body dissatisfaction in adolescents, providing insights for research and policy in this area.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50802 - Media and socio-cultural communication

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EH22_008%2F0004583" target="_blank" >EH22_008/0004583: Excelentní výzkum v oblasti digitálních technologií a wellbeingu</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů