Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Filling the Demand Gap : The Success of Centrist Entrepreneurial Populism in the Czech Republic

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F24%3A00139302" target="_blank" >RIV/00216224:14230/24:00139302 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09668136.2022.2136624" target="_blank" >https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09668136.2022.2136624</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/09668136.2022.2136624" target="_blank" >10.1080/09668136.2022.2136624</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Filling the Demand Gap : The Success of Centrist Entrepreneurial Populism in the Czech Republic

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article argues that a new type of populism is emerging that combines entrepreneurial populism with centrist populism and takes as an example the success of the Czech party ANO and its leader Andrej Babiš. Entrepreneurial populist leaders are businesspeople who claim that because they have been successful in running a business, they can run a government efficiently, like a business. Entrepreneurial populists lack a coherent ideology and instead take advantage of where the political opening is greatest in the political spectrum. In the Czech Republic in the 2010s the opening was greatest in the centre, as much of the population had social liberal attitudes, although there were no social liberal parties to represent them. To test these hypotheses, the article presents a series of regression models explaining party vote choice in the 2013 and 2017 Czech elections. The findings confirm a demand for a centrist social liberal party that did not exist at that time.

  • Název v anglickém jazyce

    Filling the Demand Gap : The Success of Centrist Entrepreneurial Populism in the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    This article argues that a new type of populism is emerging that combines entrepreneurial populism with centrist populism and takes as an example the success of the Czech party ANO and its leader Andrej Babiš. Entrepreneurial populist leaders are businesspeople who claim that because they have been successful in running a business, they can run a government efficiently, like a business. Entrepreneurial populists lack a coherent ideology and instead take advantage of where the political opening is greatest in the political spectrum. In the Czech Republic in the 2010s the opening was greatest in the centre, as much of the population had social liberal attitudes, although there were no social liberal parties to represent them. To test these hypotheses, the article presents a series of regression models explaining party vote choice in the 2013 and 2017 Czech elections. The findings confirm a demand for a centrist social liberal party that did not exist at that time.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50600 - Political science

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-12289S" target="_blank" >GA19-12289S: Explaining the Support of New forms of Populism: the Czech Republic and Slovakia in a Comparative Perspective</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Europe-Asia Studies

  • ISSN

    0966-8136

  • e-ISSN

    1465-3427

  • Svazek periodika

    76

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    25

  • Strana od-do

    363-387

  • Kód UT WoS článku

    000891843800001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85142873993