Valení - teorie a experiment, gymnaziální studentský projekt
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14310%2F17%3A00096790" target="_blank" >RIV/00216224:14310/17:00096790 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Valení - teorie a experiment, gymnaziální studentský projekt
Popis výsledku v původním jazyce
Problematika rotačních a valivých pohybů bývá považována studenty a často i učiteli fyziky za značně obtížnou. Plně obecné řešení problémů spojených s takovým typem pohybu (pohyb setrvačníků, apod.), ovšem vyžaduje odpovídající matematický aparát, a pak je samozřejmě na místě s takovým názorem souhlasit. Na druhé straně je možné na zcela elementární úrovni, ať již středoškolské či bakalářské, provést výklad i takových rotačních a valivých pohybů, jimž se nejen učebnice, ale i učitelé při přímé výuce raději vyhýbají. Dokladem jsou výsledky tohoto článku, jenž vychází z gymnaziálního studentského projektu z oblasti mechaniky valivých pohybů. Studuje různé aspekty valení, zejména podmínky pro valení bez prokluzu, popis valení s prokluzem a podmínky přechodu mezi nimi. Teoretické závěry jsou ověřeny pomocí jednoduchých experimentů. Data jsou zpracována pomocí software Tracker, který je mimořádně vhodný pro využití na středoškolské úrovni, a poté porovnána metodou nejmenších čtverců s teoretickým modelem. Ze závěrů studie je zřejmé, že úlohy uvedeného typu mohou dokonce řešit studenti velmi samostatně, samozřejmě s konzultační a materiální podporou. Na rozdíl od často viděných soutěžních prací z moderní fyziky, do jejíž podstaty středoškolský student v principu nemůže proniknout (a práce buď zůstává na povrchu, nebo se student stává pouhým účastníkem týmového výzkumu či pomocníkem vědeckého konzultanta), mají důsledně zpracované projekty z názornějších klasických, i když ne tak tzv. atraktivních oblastí fyziky zásadní význam pro prohloubení fyzikálního myšlení studentů.
Název v anglickém jazyce
Rolling - theory and experiment, secondary school student project
Popis výsledku anglicky
This paper presents results of a secondary school student project in rolling mechanics. Various aspects of rolling motions are studied, especially conditions for rolling without slipping, description of rolling with slipping, and conditions for transitions between them. Theoretical results and conclusions are verified by simple experiments, the data being treated by the open source software Tracker (appropriate for the use on the secondary school level) and processed by the least squares method using theoretical models. It appears that rotational and rolling motions, considered as difficult for students, can be treated elementarily even on the secondary school or university bachelor level and solved by students themselves. Thus the physical thinking of students can be developed through such project.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
10301 - Atomic, molecular and chemical physics (physics of atoms and molecules including collision, interaction with radiation, magnetic resonances, Mössbauer effect)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Československý časopis pro fyziku
ISSN
0009-0700
e-ISSN
—
Svazek periodika
67
Číslo periodika v rámci svazku
9
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
61-69
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—