Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Identification of altitude profiles in 3D geovisualizations: the role of interaction and spatial abilities

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14310%2F19%3A00114983" target="_blank" >RIV/00216224:14310/19:00114983 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216224:14310/17:00097809

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17538947.2017.1382581" target="_blank" >http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17538947.2017.1382581</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/17538947.2017.1382581" target="_blank" >10.1080/17538947.2017.1382581</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Identification of altitude profiles in 3D geovisualizations: the role of interaction and spatial abilities

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Three-dimensional geovisualizations are currently pushed both by technological development and by the demands of experts in various applied areas. In the presented empirical study, we compared the features of real 3D (stereoscopic) versus pseudo 3D (monoscopic) geovisualizations in static and interactive digital elevation models. We tested 39 high-school students in their ability to identify the correct terrain profile from digital elevation models. Students’ performance was recorded and further analysed with respect to their spatial abilities, which were measured by a psychological mental rotation test and think aloud protocol. The results of the study indicated that the influence of the type of 3D visualization (monoscopic/stereoscopic) on the performance of the users is not clear, the level of navigational interactivity has significant influence on the usability of a particular 3D visualization, and finally no influences of the spatial abilities on the performance of the user within the 3D environment were identified.

  • Název v anglickém jazyce

    Identification of altitude profiles in 3D geovisualizations: the role of interaction and spatial abilities

  • Popis výsledku anglicky

    Three-dimensional geovisualizations are currently pushed both by technological development and by the demands of experts in various applied areas. In the presented empirical study, we compared the features of real 3D (stereoscopic) versus pseudo 3D (monoscopic) geovisualizations in static and interactive digital elevation models. We tested 39 high-school students in their ability to identify the correct terrain profile from digital elevation models. Students’ performance was recorded and further analysed with respect to their spatial abilities, which were measured by a psychological mental rotation test and think aloud protocol. The results of the study indicated that the influence of the type of 3D visualization (monoscopic/stereoscopic) on the performance of the users is not clear, the level of navigational interactivity has significant influence on the usability of a particular 3D visualization, and finally no influences of the spatial abilities on the performance of the user within the 3D environment were identified.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10500 - Earth and related environmental sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Journal of Digital Earth

  • ISSN

    1753-8947

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    12

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    156-172

  • Kód UT WoS článku

    000456500200004

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85030543288