Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Comparison of Static Perspective Views and 2D Maps – The Role of Age, Spatial Abilities, and Task Nature

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14310%2F20%3A00118135" target="_blank" >RIV/00216224:14310/20:00118135 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9694-2020-4" target="_blank" >https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9694-2020-4</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9694-2020-4" target="_blank" >10.5817/CZ.MUNI.P210-9694-2020-4</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Comparison of Static Perspective Views and 2D Maps – The Role of Age, Spatial Abilities, and Task Nature

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In this study, we focus on the usability of pseudo-3D thematic maps (static perspective views) compared with their conventional 2D equivalents. A total of 105 study participants were divided into two groups (12–19 years old and 20–27 years old). A Perspective Taking Test measured their spatial abilities and each participant solved 15 tasks using four thematic maps. We compared map variants to determine which is more suitable for individual tasks. We then examined the differences between the two age groups and tried to find any relationship between the user’s spatial abilities and the number of correct answers. We observed a significant difference regarding the map’s visualization dimension only in one particular task and significant differences between the age groups when they worked with 2D maps. We found a positive correlation between the participant’s level of spatial ability and the number of correct answers.

  • Název v anglickém jazyce

    Comparison of Static Perspective Views and 2D Maps – The Role of Age, Spatial Abilities, and Task Nature

  • Popis výsledku anglicky

    In this study, we focus on the usability of pseudo-3D thematic maps (static perspective views) compared with their conventional 2D equivalents. A total of 105 study participants were divided into two groups (12–19 years old and 20–27 years old). A Perspective Taking Test measured their spatial abilities and each participant solved 15 tasks using four thematic maps. We compared map variants to determine which is more suitable for individual tasks. We then examined the differences between the two age groups and tried to find any relationship between the user’s spatial abilities and the number of correct answers. We observed a significant difference regarding the map’s visualization dimension only in one particular task and significant differences between the age groups when they worked with 2D maps. We found a positive correlation between the participant’s level of spatial ability and the number of correct answers.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10508 - Physical geography

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LTACH17002" target="_blank" >LTACH17002: Dynamické mapovací metody orientované na řízení rizik a katastrof v éře velkých dat</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings of 27th Central European Conference: (Teaching) Regional Geography

  • ISBN

    9788021096936

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    43-54

  • Název nakladatele

    Masaryk University Press

  • Místo vydání

    Brno

  • Místo konání akce

    Brno

  • Datum konání akce

    17. 10. 2019

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku