Comparison of Static Perspective Views and 2D Maps – The Role of Age, Spatial Abilities, and Task Nature
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14310%2F20%3A00118135" target="_blank" >RIV/00216224:14310/20:00118135 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9694-2020-4" target="_blank" >https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9694-2020-4</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9694-2020-4" target="_blank" >10.5817/CZ.MUNI.P210-9694-2020-4</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Comparison of Static Perspective Views and 2D Maps – The Role of Age, Spatial Abilities, and Task Nature
Popis výsledku v původním jazyce
In this study, we focus on the usability of pseudo-3D thematic maps (static perspective views) compared with their conventional 2D equivalents. A total of 105 study participants were divided into two groups (12–19 years old and 20–27 years old). A Perspective Taking Test measured their spatial abilities and each participant solved 15 tasks using four thematic maps. We compared map variants to determine which is more suitable for individual tasks. We then examined the differences between the two age groups and tried to find any relationship between the user’s spatial abilities and the number of correct answers. We observed a significant difference regarding the map’s visualization dimension only in one particular task and significant differences between the age groups when they worked with 2D maps. We found a positive correlation between the participant’s level of spatial ability and the number of correct answers.
Název v anglickém jazyce
Comparison of Static Perspective Views and 2D Maps – The Role of Age, Spatial Abilities, and Task Nature
Popis výsledku anglicky
In this study, we focus on the usability of pseudo-3D thematic maps (static perspective views) compared with their conventional 2D equivalents. A total of 105 study participants were divided into two groups (12–19 years old and 20–27 years old). A Perspective Taking Test measured their spatial abilities and each participant solved 15 tasks using four thematic maps. We compared map variants to determine which is more suitable for individual tasks. We then examined the differences between the two age groups and tried to find any relationship between the user’s spatial abilities and the number of correct answers. We observed a significant difference regarding the map’s visualization dimension only in one particular task and significant differences between the age groups when they worked with 2D maps. We found a positive correlation between the participant’s level of spatial ability and the number of correct answers.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
10508 - Physical geography
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LTACH17002" target="_blank" >LTACH17002: Dynamické mapovací metody orientované na řízení rizik a katastrof v éře velkých dat</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of 27th Central European Conference: (Teaching) Regional Geography
ISBN
9788021096936
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
43-54
Název nakladatele
Masaryk University Press
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
17. 10. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—