Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Politiky zpřístupňování městského prostoru v České republice

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14310%2F21%3A00119975" target="_blank" >RIV/00216224:14310/21:00119975 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://munispace.muni.cz/library/catalog/chapter/2116/564" target="_blank" >https://munispace.muni.cz/library/catalog/chapter/2116/564</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9910-2021-5" target="_blank" >10.5817/CZ.MUNI.M210-9910-2021-5</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Politiky zpřístupňování městského prostoru v České republice

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tématem páté kapitoly jsou politiky a způsoby plánování zpřístupňování veřejného prostoru. Text pracuje s přístupy univerzálních designů a taktického urbanismu, jež aplikuje na konkrétní příklady z praxe. Kapitola poukazuje na omezení jednotlivých designů prostoru a zároveň představuje možnosti jejich možné komplementárnosti. Cílem textu je poukázat na dosavadní praxi zpřístupňování městského prostoru na úrovni samospráv v České republice. Sběr dat probíhal pomocí semistrukturovaných rozhovorů a rozboru koncepčních a strategických dokumentů. V rámci sběru dat byla identifikována města v České republice (Brno, Olomouc, Pardubice a Praha), ve kterých již proběhla institucionalizace agendy bezbariérového prostoru v rámci samosprávy. Jednotlivá města jsou na poli odstraňování bariér v různých fázích vzhledem k odlišným dobám působnosti. Na jedné straně stojí Olomouc, jejíž pracovní tým má za sebou více než 18 let fungování a nachází se nejdále v této problematice. Na druhé straně stojí město Brno, které se začalo systematickému odstraňování bariér věnovat až v roce 2017. Zmíněné městské samosprávy k odstraňování bariér využívají několik různých nástrojů. Hlavní cíle jsou vydefinovány ve strategických a koncepčních dokumentech, kterými se řídí jednotlivé pracovní skupiny. Některé pracovní týmy disponují vlastními rozpočty na odstraňování bariér ve veřejném prostoru. K případnému financování využívají také rozpočty dotčených orgánů či vnějších zdrojů (Evropské a státní programy podpory). Typy činností pracovních skupin lze rozdělit do tří kategorií: realizace odstraňování bariér, koncepčně metodická činnost a osvětová činnost. Ve všech pracovních skupinách lze vidět nejvíce výsledků právě v odstraňování bariér v MHD a na komunikacích (zastávky MHD, přechody, snižování hrany obrubníků). V současnosti se v České republice věnují systematickému odstraňování bariér pouze tato čtyři města, z tohoto důvodu by bylo vhodné myšlenku systematického odstraňování bariér rozšířit i do dalších měst.

  • Název v anglickém jazyce

    Policies of accessible urban space in the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    The fifth chapter discusses policies and planning of accessible public space. The text works with the approaches of universal design and tactical urbanism and applies them to concrete practical examples. It demonstrates the limits of various space designs and introduces their possible complementarity with the aim to give an overview of practical examples of municipal efforts to make public space accessible. The data collected via semi-structured interviews and the analysis of conceptional and strategic municipal documents in the Czech Republic identified cities (Brno, Olomouc, Pardubice a Praha), which have already institutionalized the agenda of barrier-free space. These cities can be placed on a timescale corresponding to subsequent phases of this institutionalization, with Olomouc being at front (after 18 years of experience with accessibility policies) and Brno, which started to remove barriers systematically only in 2017, at the opposite side. Urban municipalities use diverse tools and define their goals for in strategies and conceptions that serve as guides for multiple working groups. Some of these groups have their own budgets, in which European and state support can be used. The working groups usually belong under one of three types based on their activities: the actual barrier-removing work, conceptional and methodic work and educational work. Most visible results are usually found in public transport (public transport stops, crossings, lowering sidewalk and traffic island curbs, etc.). Strategic and systematic effort in removing barriers, which has been carried out by these four cities, can undoubtedly be an inspiration for other municipalities.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50700 - Social and economic geography

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL01000013" target="_blank" >TL01000013: Strategické nástroje pro utváření bezbariérového prostoru města</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Geografie bariér: příklady dobrých bezbariérových realizací

  • ISBN

    9788021099098

  • Počet stran výsledku

    33

  • Strana od-do

    157-189

  • Počet stran knihy

    500

  • Název nakladatele

    Masarykova univerzita

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS kapitoly