Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Distance deterrence comparison in urban commute among different socioeconomic groups: A normalized linear piece-wise gravity model

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14310%2F23%3A00133103" target="_blank" >RIV/00216224:14310/23:00133103 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2023.103732" target="_blank" >https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2023.103732</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2023.103732" target="_blank" >10.1016/j.jtrangeo.2023.103732</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Distance deterrence comparison in urban commute among different socioeconomic groups: A normalized linear piece-wise gravity model

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Understanding commuting behavior among socioeconomic groups is essential in promoting equity across the housing and transportation system. This field is well-studied, but existing research failed to reach a complete agreement on the relationship between socioeconomic groups and commuting distance. Our study establishes a framework to model distance deterrence impacts on various socio-economic groups of commuters by adapting a commonly used gravity model approach. We apply this framework to explore commuting distance on income groups in 12 major U.S cities, delineate how the deterrence impact increases with distance, and demonstrate a significant discrepancy in it between the low- and high-income groups. Results indicate that high-income commuters are less sensitive to increasing distance. And this inequity is more severe in cities that have higher population density and more clustered job locations. Our findings provide insights for equity analysis in public transit infrastructures and land use.

  • Název v anglickém jazyce

    Distance deterrence comparison in urban commute among different socioeconomic groups: A normalized linear piece-wise gravity model

  • Popis výsledku anglicky

    Understanding commuting behavior among socioeconomic groups is essential in promoting equity across the housing and transportation system. This field is well-studied, but existing research failed to reach a complete agreement on the relationship between socioeconomic groups and commuting distance. Our study establishes a framework to model distance deterrence impacts on various socio-economic groups of commuters by adapting a commonly used gravity model approach. We apply this framework to explore commuting distance on income groups in 12 major U.S cities, delineate how the deterrence impact increases with distance, and demonstrate a significant discrepancy in it between the low- and high-income groups. Results indicate that high-income commuters are less sensitive to increasing distance. And this inequity is more severe in cities that have higher population density and more clustered job locations. Our findings provide insights for equity analysis in public transit infrastructures and land use.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10100 - Mathematics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_019%2F0000822" target="_blank" >EF16_019/0000822: Centrum excelence pro kyberkriminalitu, kyberbezpečnost a ochranu kritických informačních infrastruktur</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Transport Geography

  • ISSN

    0966-6923

  • e-ISSN

    1873-1236

  • Svazek periodika

    113

  • Číslo periodika v rámci svazku

    December

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    1-7

  • Kód UT WoS článku

    001101022300001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85174576504