Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Visualizing the European migrant crisis on social media: the relation of crisis visualities to migrant visibility

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14310%2F23%3A00134010" target="_blank" >RIV/00216224:14310/23:00134010 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/04353684.2022.2098156" target="_blank" >https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/04353684.2022.2098156</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/04353684.2022.2098156" target="_blank" >10.1080/04353684.2022.2098156</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Visualizing the European migrant crisis on social media: the relation of crisis visualities to migrant visibility

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper analyses popular geographical imageries of the European migrant crisis. It focuses on visualities that shaped discussions about the event among Czech Facebook users with anti-immigration attitudes. The paper elaborates on the co-production of migrants' visibility and visualities that depict them in certain ways. Visuality influences visibility and shapes what it means for people (who are represented by images) to be visible in certain ways when seen by another people (who observe and consume the images). Here, we analyse how cartographic visualizations and the practice of montage of images produce meanings and affects that make migrants either visible only as abusers of the Czech social welfare system (linking migrants in a racist way to the Roma minority) or visible only as dehumanized raging Muslim invaders that resemble more machine-like beings. These interpretations are explained with references to historical specificities of the Czech context. A user-made, film-like sci-fi video of the crisis is also analysed carefully to demonstrate its imaginary of a collapsing Western Europe, where raging invaders dominate. Presenting migrants' visuality as invaders links these racist and Islamophobic attitudes to migrants' visibility as enemies and targets to be killed, not pitiable human beings to be helped.

  • Název v anglickém jazyce

    Visualizing the European migrant crisis on social media: the relation of crisis visualities to migrant visibility

  • Popis výsledku anglicky

    The paper analyses popular geographical imageries of the European migrant crisis. It focuses on visualities that shaped discussions about the event among Czech Facebook users with anti-immigration attitudes. The paper elaborates on the co-production of migrants' visibility and visualities that depict them in certain ways. Visuality influences visibility and shapes what it means for people (who are represented by images) to be visible in certain ways when seen by another people (who observe and consume the images). Here, we analyse how cartographic visualizations and the practice of montage of images produce meanings and affects that make migrants either visible only as abusers of the Czech social welfare system (linking migrants in a racist way to the Roma minority) or visible only as dehumanized raging Muslim invaders that resemble more machine-like beings. These interpretations are explained with references to historical specificities of the Czech context. A user-made, film-like sci-fi video of the crisis is also analysed carefully to demonstrate its imaginary of a collapsing Western Europe, where raging invaders dominate. Presenting migrants' visuality as invaders links these racist and Islamophobic attitudes to migrants' visibility as enemies and targets to be killed, not pitiable human beings to be helped.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50701 - Cultural and economic geography

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA20-03708S" target="_blank" >GA20-03708S: Geografie znevýhodnění: nevidomá zkušenost s urbánním prostorem</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Geografiska Annaler, Series B: Human Geography

  • ISSN

    0435-3684

  • e-ISSN

    1468-0467

  • Svazek periodika

    105

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    99-115

  • Kód UT WoS článku

    000825777700001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85133650899