Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Virtual Reality with 360-Video Storytelling in Cultural Heritage: Study of Presence, Engagement, and Immersion

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14330%2F20%3A00118579" target="_blank" >RIV/00216224:14330/20:00118579 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.3390/s20205851" target="_blank" >https://doi.org/10.3390/s20205851</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.3390/s20205851" target="_blank" >10.3390/s20205851</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Virtual Reality with 360-Video Storytelling in Cultural Heritage: Study of Presence, Engagement, and Immersion

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper presents a combined subjective and objective evaluation of an application mixing interactive virtual reality (VR) experience with 360 degrees storytelling. The hypothesis that the modern immersive archaeological VR application presenting cultural heritage from a submerged site would sustain high levels of presence, immersion, and general engagement was leveraged in the investigation of the user experience with both the subjective (questionnaires) and the objective (neurophysiological recording of the brain signals using electroencephalography (EEG)) evaluation methods. Participants rated the VR experience positively in the questionnaire scales for presence, immersion, and subjective judgement. High positive rating concerned also the psychological states linked to the experience (engagement, emotions, and the state of flow), and the experience was mostly free from difficulties linked to the accustomization to the VR technology (technology adoption to the head-mounted display and controllers, VR sickness). EEG results are in line with past studies examining brain responses to virtual experiences, while new results in the beta band suggest that EEG is a viable tool for future studies of presence and immersion in VR.

  • Název v anglickém jazyce

    Virtual Reality with 360-Video Storytelling in Cultural Heritage: Study of Presence, Engagement, and Immersion

  • Popis výsledku anglicky

    This paper presents a combined subjective and objective evaluation of an application mixing interactive virtual reality (VR) experience with 360 degrees storytelling. The hypothesis that the modern immersive archaeological VR application presenting cultural heritage from a submerged site would sustain high levels of presence, immersion, and general engagement was leveraged in the investigation of the user experience with both the subjective (questionnaires) and the objective (neurophysiological recording of the brain signals using electroencephalography (EEG)) evaluation methods. Participants rated the VR experience positively in the questionnaire scales for presence, immersion, and subjective judgement. High positive rating concerned also the psychological states linked to the experience (engagement, emotions, and the state of flow), and the experience was mostly free from difficulties linked to the accustomization to the VR technology (technology adoption to the head-mounted display and controllers, VR sickness). EEG results are in line with past studies examining brain responses to virtual experiences, while new results in the beta band suggest that EEG is a viable tool for future studies of presence and immersion in VR.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sensors

  • ISSN

    1424-8220

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    20

  • Číslo periodika v rámci svazku

    20

  • Stát vydavatele periodika

    CH - Švýcarská konfederace

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    1-17

  • Kód UT WoS článku

    000585562900001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85092671909