Would You Do It?: Enacting Moral Dilemmas in Virtual Reality for Understanding Ethical Decision-Making
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14330%2F20%3A00118590" target="_blank" >RIV/00216224:14330/20:00118590 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1145/3313831.3376788" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1145/3313831.3376788</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1145/3313831.3376788" target="_blank" >10.1145/3313831.3376788</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Would You Do It?: Enacting Moral Dilemmas in Virtual Reality for Understanding Ethical Decision-Making
Popis výsledku v původním jazyce
A moral dilemma is a decision-making paradox without unambiguously acceptable or preferable options. This paper investigates if and how the virtual enactment of two renowned moral dilemmas---the Trolley and the Mad Bomber---influence decision-making when compared with mentally visualizing such situations. We conducted two user studies with two gender-balanced samples of 60 participants in total that compared between paper-based and virtual-reality (VR) conditions, while simulating 5 distinct scenarios for the Trolley dilemma, and 4 storyline scenarios for the Mad Bomber's dilemma. Our findings suggest that the VR enactment of moral dilemmas further fosters utilitarian decision-making, while it amplifies biases such as sparing juveniles and seeking retribution. Ultimately, we theorize that the VR enactment of renowned moral dilemmas can yield ecologically-valid data for training future Artificial Intelligence (AI) systems on ethical decision-making, and we elicit early design principles for the training of such systems.
Název v anglickém jazyce
Would You Do It?: Enacting Moral Dilemmas in Virtual Reality for Understanding Ethical Decision-Making
Popis výsledku anglicky
A moral dilemma is a decision-making paradox without unambiguously acceptable or preferable options. This paper investigates if and how the virtual enactment of two renowned moral dilemmas---the Trolley and the Mad Bomber---influence decision-making when compared with mentally visualizing such situations. We conducted two user studies with two gender-balanced samples of 60 participants in total that compared between paper-based and virtual-reality (VR) conditions, while simulating 5 distinct scenarios for the Trolley dilemma, and 4 storyline scenarios for the Mad Bomber's dilemma. Our findings suggest that the VR enactment of moral dilemmas further fosters utilitarian decision-making, while it amplifies biases such as sparing juveniles and seeking retribution. Ultimately, we theorize that the VR enactment of renowned moral dilemmas can yield ecologically-valid data for training future Artificial Intelligence (AI) systems on ethical decision-making, and we elicit early design principles for the training of such systems.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems
ISBN
9781450367080
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
1-12
Název nakladatele
ACM
Místo vydání
New York, NY, USA
Místo konání akce
New York, NY, USA
Datum konání akce
1. 1. 2020
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
000696110400077