Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Between Two Worlds: Analysing the Effects of Immersive and Non-Immersive Prototyping for Participatory Design

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14330%2F24%3A00136414" target="_blank" >RIV/00216224:14330/24:00136414 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1145/3643834.3660715" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1145/3643834.3660715</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1145/3643834.3660715" target="_blank" >10.1145/3643834.3660715</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Between Two Worlds: Analysing the Effects of Immersive and Non-Immersive Prototyping for Participatory Design

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Participatory Design (PD) aims to create technological solutions that improve users’ lives and to foster users’ empowerment. While PD has received extensive attention regarding its processes and methods, less research exists on the effects of PD. With the increasing inclusion of Extended Reality (XR) into PD, this gap necessitates a critical analysis of how and to which end XR can be best used in PD activities to achieve the desired effects. Through the analysis of 16 XR prototyping workshops, we explore the impact of immersive and non-immersive XR prototyping on PD effects. Furthermore, we delineate differences between the immersive and non-immersive approaches. Our work contributes to a comprehensive understanding of the effects of XR prototyping for PD, rooted in theoretical and empirical insights. It further illustrates what each approach offers and presents design considerations to assist practitioners in successfully integrating XR prototyping into their design practice.

  • Název v anglickém jazyce

    Between Two Worlds: Analysing the Effects of Immersive and Non-Immersive Prototyping for Participatory Design

  • Popis výsledku anglicky

    Participatory Design (PD) aims to create technological solutions that improve users’ lives and to foster users’ empowerment. While PD has received extensive attention regarding its processes and methods, less research exists on the effects of PD. With the increasing inclusion of Extended Reality (XR) into PD, this gap necessitates a critical analysis of how and to which end XR can be best used in PD activities to achieve the desired effects. Through the analysis of 16 XR prototyping workshops, we explore the impact of immersive and non-immersive XR prototyping on PD effects. Furthermore, we delineate differences between the immersive and non-immersive approaches. Our work contributes to a comprehensive understanding of the effects of XR prototyping for PD, rooted in theoretical and empirical insights. It further illustrates what each approach offers and presents design considerations to assist practitioners in successfully integrating XR prototyping into their design practice.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    ACM Designing Interactive Systems Conference, DIS 2024

  • ISBN

    9798400705830

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    2198-2212

  • Název nakladatele

    ACM

  • Místo vydání

    Copenhagen

  • Místo konání akce

    Copenhagen

  • Datum konání akce

    1. 1. 2024

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku