Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Lexical cohesion in popular vs. theoretical scientific texts

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F10%3A00047603" target="_blank" >RIV/00216224:14410/10:00047603 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Lexical cohesion in popular vs. theoretical scientific texts

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Lexical cohesion, i.e. selection of lexical items which are in some way related to other lexical items in a text, contributes importantly to creating the texture, as defined by Halliday and Hasan (1976), and increases the overall coherence of the text. The article looks into different devices of lexical cohesion employed in scientific texts, namely reiterations (including exact repetitions and synonyms), use of superordinate expressions and general terms, and marginally also collocations. It is built upon an assumption that two basic types of scientific text, popular and theoretical ones, display some differences in the ratios between these lexical cohesive devices as well as in the frequency of their occurrence in each individual type. The analysis has been undertaken on two corpora of texts dealing with various topics in physics, comparing a text which is highly theoretical with one covering the same respective topic, adapted rather for didactic purposes or purposes of popular scienc

  • Název v anglickém jazyce

    Lexical cohesion in popular vs. theoretical scientific texts

  • Popis výsledku anglicky

    Lexical cohesion, i.e. selection of lexical items which are in some way related to other lexical items in a text, contributes importantly to creating the texture, as defined by Halliday and Hasan (1976), and increases the overall coherence of the text. The article looks into different devices of lexical cohesion employed in scientific texts, namely reiterations (including exact repetitions and synonyms), use of superordinate expressions and general terms, and marginally also collocations. It is built upon an assumption that two basic types of scientific text, popular and theoretical ones, display some differences in the ratios between these lexical cohesive devices as well as in the frequency of their occurrence in each individual type. The analysis has been undertaken on two corpora of texts dealing with various topics in physics, comparing a text which is highly theoretical with one covering the same respective topic, adapted rather for didactic purposes or purposes of popular scienc

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2010

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Interpretation of Meaning Across Discourses

  • ISBN

    978-80-210-5376-2

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

  • Počet stran knihy

    259

  • Název nakladatele

    Masaryk University

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS kapitoly