Proměny v české reflexi ruské dětské literatury
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F12%3A00063150" target="_blank" >RIV/00216224:14410/12:00063150 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Proměny v české reflexi ruské dětské literatury
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se věnuje problematice reflexe primárních i sekundárních textů ruské dětské literatury v českém prostředí. Pozornost zaměřuje na 20. století, a to na nejvýraznější autory a teoretiky ruské dětské literatury v tzv. ?sovětském období? ? M. Gorkého, K. Čukovského, S. Maršaka, A. Gajdara). Dále jsou na příkladu ruské recepce díla A. Gajdara zahrnuty proměny, které se v ruské dětské literatuře odehrály na konci 20. století. Vzájemné inspirační impulsy lze samozřejmě zaznamenat v oblasti dětské literatury na ruské i české straně i dříve než ve 20. století (v oblasti české reflexe ruské dětské literatury to bylo zejména v případě Lva Nikolajeviče Tolstého), tyto podněty se však zcela specificky modifikují a upevňují v letech 1948?1989, tedy v době komunistického režimu v ČSR. To lze doložit na českých časopisech Úhor, Štěpnice a Zlatý máj.
Název v anglickém jazyce
Transformations in the Czech reflection of Russian children's literature
Popis výsledku anglicky
The paper deals with the problem of reflecting primary and secondary texts of Russian children's literature in the Czech environment. The attention is focused on the 20th century - the most significant writers and theorists of Russian children's literature in the "Soviet period" - M. Gorky, K. Tschukovsky, S. Marshak, A. Gaidar). Furthermore, the changes that appeared in the Russian children's literature of the late 20th century have been included on the example of Russian receptions of A. Gaidar?s work. Mutual inspiration impulses can of course be observed in the field of children's literature on both Russian and Czech sides even before the 20th century (in the Czech reflection of Russian children's literature this particularly concerned Leo Tolstoy),these initiatives were, however, quite specifically modified and intensified in the years 1948-1989, i.e. during the Communist regime in Czechoslovakia. This can be demonstrated on the Czech theoretical journals Úhor, Štěpnice and Zlatý
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Prolínání slovanských prostředí
ISBN
9788074650246
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
127-133
Název nakladatele
Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze
Místo vydání
Červený Kostelec/Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
1. 1. 2011
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—