Výstava pro všechny - Kolbova typologie osobnosti v muzejní a galerijní praxi
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F12%3A00064329" target="_blank" >RIV/00216224:14410/12:00064329 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výstava pro všechny - Kolbova typologie osobnosti v muzejní a galerijní praxi
Popis výsledku v původním jazyce
Muzea fungují jako platformy neformálního vzdělávání všech věkových skupin. Z historie psychologie je známo několik typologií osobnosti, z nichž při tvorbě výstav je v muzejní praxi aplikovatelné zejména dělení populace podle amerického sociálního psychologa Davida A. Kolba. Podstatou je diferenciace diváků do čtyř základních skupin, přičemž zohlednění potřeb všech přispěje k maximalizaci učebního efektu komponované výstavy. Styly učení v muzeu jsou odvislé od charakteristik jednotlivých typů návštěvníků; Kolb určuje a definuje termíny Snílek, Přemýšlivý, Rozhodující a Jednající. Atraktivita výstavy pak stoupá se specifikovaně podaným obsahem a přísunem informací (např. rozsah doprovodného textu), zohledněním preferované osobní reakce návštěvníka (např. fyzicky aktivní přístup) a vytvořenou atmosférou výstavy (např. důraz na synkretické smyslové vnímání). Zohlednění zmíněného návštěvnického modelu autorka přibližuje i na několika zahraničních, příp.
Název v anglickém jazyce
Exhibition for Everyone - Kolb´s Personality Typology in Museum and Gallery Practice
Popis výsledku anglicky
Museums function as platforms of informal education of all age groups. The history of psychology has brought about several personality typologies out of which the division of population according to American social psychologist David A. Kolb is primarilyapplicable to organizing exhibition in museum practice. The merits are the differentiation of the audience into four basic groups while incorporating everybody?s needs contributes to maximizing the teaching effect of the exhibition. The learning stylesat the museum depend on the characteristic of individual visitor types; Kolb establishes and defines the terms Dreamer, Deliberator, Decider and Doer. The attractivity of the exhibition rises along with specifically presented content and information supply (e.g. the volume of accompanying text), along with favoured visitors?s attitude taken into account (e.g. physically active attitude) and resulting atmosphere of the exhibition (e.g. emphasis on syncretic sense perception).
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Muzeum. Muzejní a vlastivědná práce
ISSN
1803-0386
e-ISSN
—
Svazek periodika
50
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
39-46
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—