Analýza výukových situací se zaměřením na výuku druhého cizího jazyka v kontextu konceptu mnohojazyčnosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F13%3A00072481" target="_blank" >RIV/00216224:14410/13:00072481 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Analýza výukových situací se zaměřením na výuku druhého cizího jazyka v kontextu konceptu mnohojazyčnosti
Popis výsledku v původním jazyce
Text je věnován otázce podpory mnohojazyčnosti ve výuce němčiny jako druhého cizího jazyka. Mnohojazyčnost chápeme jako schopnost ovládat alespoň tři jazyky na různých úrovních. V rámci implementace mnohojazyčnosti do výuky se nabízí koncepce didaktiky podporující mnohojazyčnost, která se opírá o teorii o jazykovém transferu a zdůrazňuje metalingvistickou a metakognitivní složku při učení se cizím jazykům. Data k vlastnímu výzkumu byla získána v rámci IVŠV Videostudie německého jazyka a zvolili jsme přístup založený na analýze interakcí. Výsledky předvýzkumu naznačují, že v hodinách německého jazyka dochází k situacím, které nesou potenciál k rozvoji mnohojazyčnosti a učitelé na tyto situace reagují rozdílným způsobem.
Název v anglickém jazyce
Analysis of classroom situations in second language instruction in the context
Popis výsledku anglicky
The paper deals with the issue of support of multilingualism in lessons of German as the second foreign language. We understand multilingualism as the ability to use three or more languages on different levels. When it comes to implementing multilingualism to foreign language lessons, we can make use of the concept of multilingualism supporting didactics which is based on the theory of language transfer and emphasizes metacognitive and metalinguistic components of foreign language learning. The data were collected within IRSE Videostudy of German as a foreign language. To answer our research questions we opted for the method of interaction analysis. Results of the pilot study indicate that there are situations in German lesson that bear potential for the development of multilingualism and that teachers react to these situations in different ways.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II
ISBN
9788021066823
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
67-80
Počet stran knihy
346
Název nakladatele
Masarykova univerzita
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—