Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

In the name of the Czech nation: Education and Eugenics in the Late Imperial Period

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F14%3A00078912" target="_blank" >RIV/00216224:14410/14:00078912 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://esshc.socialhistory.org/" target="_blank" >https://esshc.socialhistory.org/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    In the name of the Czech nation: Education and Eugenics in the Late Imperial Period

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Exploring any social practice in during the late imperial period in the Czech lands cannot avoid engaging with the pervasive process of nation-building and nationalism. Similarly, the discourses around child welfare, development and deviances should be viewed not only as the outcome of the Czech Enlightenment, but also as the constitutive elements of a proto-eugenic cultural environment, one which beginning with second half of the nineteenth century favored the dissemination of theories of human improvement, particularly with respect to education and social care. This text aims to trace the range of discourses regarding children and childhood among Czech social scientists in the late imperial period. These discourses did not disappear with the collapseof the Habsburg rule; on the contrary, they had survived the new political order, playing an important role in shaping Czechoslovak eugenic theories about special education and social care during the interwar period.

  • Název v anglickém jazyce

    In the name of the Czech nation: Education and Eugenics in the Late Imperial Period

  • Popis výsledku anglicky

    Exploring any social practice in during the late imperial period in the Czech lands cannot avoid engaging with the pervasive process of nation-building and nationalism. Similarly, the discourses around child welfare, development and deviances should be viewed not only as the outcome of the Czech Enlightenment, but also as the constitutive elements of a proto-eugenic cultural environment, one which beginning with second half of the nineteenth century favored the dissemination of theories of human improvement, particularly with respect to education and social care. This text aims to trace the range of discourses regarding children and childhood among Czech social scientists in the late imperial period. These discourses did not disappear with the collapseof the Habsburg rule; on the contrary, they had survived the new political order, playing an important role in shaping Czechoslovak eugenic theories about special education and social care during the interwar period.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AO - Sociologie, demografie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EE2.3.30.0037" target="_blank" >EE2.3.30.0037: Zaměstnáním nejlepších mladých vědců k rozvoji mezinárodní spolupráce</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů