Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Literární obraz období druhé světové války v dnešních čítankách

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F16%3A00092352" target="_blank" >RIV/00216224:14410/16:00092352 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Literární obraz období druhé světové války v dnešních čítankách

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kapitola se zabývá zastoupením literatury s tematikou druhé světové války v čítankách pro 2. stupeň základní školy, které byly vydány v po roce 1990. Ve třech podkapitolách se autorka snaží najít odpovědi na otázky, jaká díla, jací autoři, jaké ukázky a témata se v čítankách objevují, a také na otázku, zda literární obraz druhé světové války v čítankách prošel v uplynulém čtvrtstoletí nějakými proměnami. Analyzováno bylo celkem 40 učebnic vydaných nakladatelstvími Alter, Fortuna, Fragment, Fraus, Nová škola, Prodos a SPN. Největší prostor je v příspěvku věnován tématům, postavám a událostem zobrazovaným konkrétními prozaickými ukázkami. Sledovány jsou tyto dominantní tematické okruhy: osudy dětí, osudy mladých lidí a dospělých (včetně silně zastoupené tematiky holocaustu), autentické vzpomínky a také osudy zvířete ve válce.

  • Název v anglickém jazyce

    The Literary Depiction of the Time of the Second World War in Contemporary Readers

  • Popis výsledku anglicky

    The chapter deals with the presence of literature about the Second World War in readers for the 6th-9th year of primary school published after 1990. In three parts, the author tries to answer these questions: which books, which authors and which excerpts and the themes are put in readers. Further issue is the change of the depiction of the Second World War in these readers. In total forty textbooks published by Alter, Fortuna, Fragment, Fraus, Nová škola, Prodos and SPN were analysed. The main attention is paid to the topics, characters and events in the proses. The author presents four dominant themes – fate of children, fate of young people and adults (including the theme of holocaust), authentic memories and also fate of animals in the war. The chapter presents these main conclusions: the theme of the Second World War is not ignored; in readers we can find traditional texts, older literature, but also less known and new texts and books, from both the Czech and foreign literature.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Válečné dětství a mládí (1939-1945) v literatuře a publicistice

  • ISBN

    9788024634135

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    210-224

  • Počet stran knihy

    235

  • Název nakladatele

    Univerzita Karlova Nakladatelství Karolinum

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly