Literární obraz období druhé světové války v dnešních čítankách
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F16%3A00092352" target="_blank" >RIV/00216224:14410/16:00092352 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Literární obraz období druhé světové války v dnešních čítankách
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola se zabývá zastoupením literatury s tematikou druhé světové války v čítankách pro 2. stupeň základní školy, které byly vydány v po roce 1990. Ve třech podkapitolách se autorka snaží najít odpovědi na otázky, jaká díla, jací autoři, jaké ukázky a témata se v čítankách objevují, a také na otázku, zda literární obraz druhé světové války v čítankách prošel v uplynulém čtvrtstoletí nějakými proměnami. Analyzováno bylo celkem 40 učebnic vydaných nakladatelstvími Alter, Fortuna, Fragment, Fraus, Nová škola, Prodos a SPN. Největší prostor je v příspěvku věnován tématům, postavám a událostem zobrazovaným konkrétními prozaickými ukázkami. Sledovány jsou tyto dominantní tematické okruhy: osudy dětí, osudy mladých lidí a dospělých (včetně silně zastoupené tematiky holocaustu), autentické vzpomínky a také osudy zvířete ve válce.
Název v anglickém jazyce
The Literary Depiction of the Time of the Second World War in Contemporary Readers
Popis výsledku anglicky
The chapter deals with the presence of literature about the Second World War in readers for the 6th-9th year of primary school published after 1990. In three parts, the author tries to answer these questions: which books, which authors and which excerpts and the themes are put in readers. Further issue is the change of the depiction of the Second World War in these readers. In total forty textbooks published by Alter, Fortuna, Fragment, Fraus, Nová škola, Prodos and SPN were analysed. The main attention is paid to the topics, characters and events in the proses. The author presents four dominant themes – fate of children, fate of young people and adults (including the theme of holocaust), authentic memories and also fate of animals in the war. The chapter presents these main conclusions: the theme of the Second World War is not ignored; in readers we can find traditional texts, older literature, but also less known and new texts and books, from both the Czech and foreign literature.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Válečné dětství a mládí (1939-1945) v literatuře a publicistice
ISBN
9788024634135
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
210-224
Počet stran knihy
235
Název nakladatele
Univerzita Karlova Nakladatelství Karolinum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—