Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dějiny softwarového umění. Několik historií, několik počátků

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F18%3A00105808" target="_blank" >RIV/00216224:14410/18:00105808 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Dějiny softwarového umění. Několik historií, několik počátků

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tento text představuje umělecký směr známý jako softwarové umění, který se zrodil téměř před dvaceti lety. Tento umělecký směr nepoužívá software jako pouhý nástroj pro tvorbu umění, ale pracuje se samotným softwarem jako uměleckým materiálem a plnohodnotným vyjadřovacím prostředkem. Text popisuje komplexní historii tohoto uměleckého směru a jeho rozmanité historické kořeny. Ačkoliv na první pohled se může zdát, že softwarové umění představuje zcela nový druh umělecké tvorby, ve světě umění můžeme nalézt několik historických předchůdců této umělecké praxe. Za první umělecký směr, který významně ovlivnil softwarové umění můžeme považovat konceptuální umění. Konceptuální umění sdílí se softwarovým uměním několik základních charakteristik – posun od fyzického objektu k abstraktní myšlence nebo tvorbu instrukcí určených pro realizaci uměleckých děl. Softwarové umění je taktéž inspirováno destruktivními tendencemi v umění (například Dadaismus, destruktivní performance, Body Art), neboť destrukce představuje jednu z jeho klíčových uměleckých strategií, která je realizována zejména prostřednictvím počítačového viru. Nicméně historické kořeny softwarového umění nevycházejí pouze z všeobecně známých uměleckých směrů, ale mohou být identifikovány také v jistých dílech raného digitálního umění. Závěrečná část textu je věnována popisu revizionistického přístupu k psaní historie softwarového umění. V tomto případě není softwarové umění zasazeno do kontextu historie umění, aby mohlo být nahlíženo jako pokračování uceleného příběhu vývoje umění, ale přijímá roli aktivního činitele, který se podílí na tvorbě naší přítomnosti. Softwarové umění je nahlíženo jako nová příležitost pro kritickou reflexi současného umění a společnosti – tedy oblastí, které jsou do značné míry ovlivněny všudypřítomným softwarem.

  • Název v anglickém jazyce

    The History of Software Art. Several Beginnings, Several Histories

  • Popis výsledku anglicky

    This paper introduces an artistic movement known as software art that was born almost twenty years ago. The art movement doesn't use software as a mere tool for creating of art but working with software itself as an artistic material and full-fledged means of expression. This paper describes the complex history of the art movement and its various historical roots. Although at first glance, it may seem that software art is completely new art praxis, we can find several historical predecessors of software art in the world of art. The first art movement that deeply influenced software art was conceptual art. Conceptual art shares several fundamental characteristics with software art such as the shift from physical object to abstract idea or creating instructions for realization of artworks. Software art is also inspired by destructive tendencies in art (for example Dadaism, destructive performances, Body Art) because the destruction is one of its most important strategies realized through the performance of computer virus. However historical roots of software art don’t come exclusively from widely recognized art movements but can be identified in some artworks of early digital art. In the last section of the paper, we describe a revisionistic approach to the writing of software art history. In this case, software art is not put into art history as a continuation of the coherent story of art but takes on the role of active participant in the creating of our present. Software art is seen as a new opportunity for critical reflection contemporary art and society that are deeply influenced by ubiquitous software.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny

  • ISSN

    1802-8918

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    roč. 12

  • Číslo periodika v rámci svazku

    č. 24

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    30

  • Strana od-do

    92-121

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus