Profesní aktérství začínajících učitelů v základních školách
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F18%3A00107608" target="_blank" >RIV/00216224:14410/18:00107608 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://karolinum.cz/data/clanek/6901/OS_12_3_0085.pdf" target="_blank" >https://karolinum.cz/data/clanek/6901/OS_12_3_0085.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2019.1" target="_blank" >10.14712/23363177.2019.1</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Profesní aktérství začínajících učitelů v základních školách
Popis výsledku v původním jazyce
Téma aktérství (agency), přesněji řečeno profesního aktérství začínajících učitelů, se vynořilo v rámci výzkumu drop-outu a jeho determinant u této profesní skupiny. K nejvýznamnějším zjištěním, které tento výzkum přinesl, patří zásadní význam determinant na úrovni školy, zejména kultury a klimatu školy, spolupráce s kolegy a vedením školy. Pro začínající učitele je klíčová nejen pomoc a podpora (včetně kvalitního mentoringu), ale rovněž uznání vedením školy i kolegy a prostor pro samostatné rozhodování a jednání, tj. profesní aktérství. V tomto textu se zaměřujeme na projevy profesního aktérství začínajících učitelů a na faktory na úrovni školy, které jej ovlivňují. Po vymezení pojmu aktérství přinášíme výsledky kvalitativní analýzy rozhovorů se začínajícími učiteli. V analýze jsme vycházeli z Gollerovy koncepce aktérství jako dispozice i jako jednání, které vede k určitým výsledkům. Dospěli jsme k závěru, že u začínajících učitelů lze hovořit o značné míře profesního aktérství, jehož forma je výrazně ovlivňována prostředím školy, vedením školy a kolegy.
Název v anglickém jazyce
Professional Agency in Novice Teachers at Primary and Lower-Secondary Schools
Popis výsledku anglicky
The theme of agency, more precisely the professional agency of novice teachers, emerged within our research into drop-out and its determinants in this professional group. The most important findings of this research included the key significance of the determinants at the school level, especially the influence of school culture and climate, cooperation with colleagues and leadership. Not only assistance and support (including high-quality mentoring) but also recognition by the headmaster and colleagues and space for independent decision-making and acting, so-called professional agency, proved to be crucial for novice teachers. In this text, we focus on the manifestations of professional agency of novice teachers and on the factors at the school level that influence it. After defining the concept of agency, we present the results of qualitative analysis of interviews with novice teachers. We employed Goller's conception of agency as human agency and agentic action that leads to certain outcomes as a basis of our analysis. We came to the conclusion that it is possible to identify a great deal of professional agency in novice teachers, the form of which is strongly influenced by the school environment, school leadership and colleagues.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA15-12956S" target="_blank" >GA15-12956S: Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Orbis Scholae
ISSN
1802-4637
e-ISSN
2336-3177
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
85-107
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85072885860