Questionnaire adaptation
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F19%3A00107496" target="_blank" >RIV/00216224:14410/19:00107496 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Questionnaire adaptation
Popis výsledku v původním jazyce
There are three options when using a questionnaire in a research study: a) to adopt it, i.e. use a questionnaire with good psychometrical qualities developed by other experts, b) to adapt a questionnaire to a new target population and conditions, e.g. a questionnaire from abroad, c) or to develop a new questionnaire. The first option is preferably recommended as the psychometrical properties of the instrument are known, which saves time and work, and most importantly it enables the comparison of one´s results with other studies. The adaptation of a questionnaire requires (back) translation, items adaptation, experts’ evaluation of items fitting to theory, conditions, and population; cognitive interviews, piloting, confirmatory and exploratory factor analysis, item analysis, internal consistency analysis, and other procedures. A brief step-by-step guide to help with necessary decisions during the process of adapting a questionnaire will be demonstrated.
Název v anglickém jazyce
Questionnaire adaptation
Popis výsledku anglicky
There are three options when using a questionnaire in a research study: a) to adopt it, i.e. use a questionnaire with good psychometrical qualities developed by other experts, b) to adapt a questionnaire to a new target population and conditions, e.g. a questionnaire from abroad, c) or to develop a new questionnaire. The first option is preferably recommended as the psychometrical properties of the instrument are known, which saves time and work, and most importantly it enables the comparison of one´s results with other studies. The adaptation of a questionnaire requires (back) translation, items adaptation, experts’ evaluation of items fitting to theory, conditions, and population; cognitive interviews, piloting, confirmatory and exploratory factor analysis, item analysis, internal consistency analysis, and other procedures. A brief step-by-step guide to help with necessary decisions during the process of adapting a questionnaire will be demonstrated.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-02177S" target="_blank" >GA16-02177S: Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich cvičných učitelů) na druhém stupni základní školy</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů