Česká stopa: Afroamerické spirituály v koncertní síni
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F19%3A00122550" target="_blank" >RIV/00216224:14410/19:00122550 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://image.folkoveprazdniny.cz/2019/kolokvium2019/From_Folklore_to_World_Music_2019.pdf" target="_blank" >http://image.folkoveprazdniny.cz/2019/kolokvium2019/From_Folklore_to_World_Music_2019.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Česká stopa: Afroamerické spirituály v koncertní síni
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek představuje jedinečné hledání kořenů spirituálů v českých zemích. Autorka přesahuje dosud známou a diskutovanou historii amerických spirituálů v českých zemích od 60. let až do současnosti. Zasazuje je do jejich historického kontextu a sleduje šíření afroamerických spirituálů v Evropě v první polovině 20. století. Zdůrazňuje roli jednotlivých černošských operních pěvců, počínaje vlivem, který měl student Antonína Dvořáka Harry T. Burleigh na zpěváky v USA a následně na zpěváky, kteří byli pozváni na vystoupení do Československa. Na rozdíl od jiných evropských zemí byla přítomnost afroamerických zpěváků v Československu ve 20. a 30. letech 20. století vzácná: dokumentovány byly pouze výkony Paula Robesona, Lawrence Browna a Catariny Jarboro. Období od poloviny čtyřicátých do padesátých let minulého století ukázalo obrovský zájem vládních institucí o prezentaci černošských zpěváků veřejnosti. Nezáleželo na tom, zda byli Američané nebo Britové, protože byli zástupci „utlačovaného černého lidu“. Země hostila (i opakovaně) Paula Robesona, Aubrey Pankeyho, Huberta Dilwortha, Ellabelle Davisovou, Kennetha Spencera, Roberta Adamse a Edrica Connora. V médiích obsah a funkce spirituálů ustoupily komunistické ideologii. Přesto zpěváci představili bohatství afroamerických spirituálů. Mnohé z nich byly zaznamenány na deskách a některé byly publikovány ve zpěvnících. Mezi českými překladateli textů a interprety spirituálů byli místní operní pěvci Emil Knos-Olšovský a Jiří Joran. Vliv jazzové hudby a jazzových hudebníků na zavedení afroamerických spiritualistů do této země byl podle autorky malý. Diskutuje se zde o několika sborech, počínaje rolí zpěváků Fisk Jubilee Singers, kteří v zemi nikdy nevystupovali, a neúspěšnou cestou mladých harlemitů do SSSR v roce 1932. Článek přináší podrobnosti o masivní přítomnosti operní společnosti Everyman v Praze v únoru 1956. Se změnami politického klimatu v šedesátých letech 20. století nastal ústup spirituálů z evangelických kostelů a hrály je folklorně-obrozenecké hudební skupiny.
Název v anglickém jazyce
African-American Spirituals: Tracing them to Czech Concert Halls
Popis výsledku anglicky
The paper presents a unique search for the roots of spirituals in the Czech lands. The author goes beyond the so-far known and discussed history of American spirituals in the Czech lands of the 1960s to the present. Placing them in their historical context, the author follows the dissemination of African-American spirituals in Europe in the first half of the 20th century. She stresses the role of individual black opera singers, starting from the influence that Antonin Dvorak's student Harry T. Burleigh had on the singers in the USA, and consequently the singers who were invited to perform in Czechoslovakia. Unlike other European countries, the presence of African-American singers in the Czechoslovakia of the 1920s and 1930s was rare: only the performances of Paul Robeson, Lawrence Brown and Catarina Jarboro were documented. The period of the mid-1940s to the 1950s showed an enormous interest of the governmental institutions in presenting black singers to the public. It did not matter if they were American or British, as they were the representatives of the 'oppressed black folk'. The country hosted (sometimes repeatedly) Paul Robeson, Aubrey Pankey, Hubert Dilworth, Ellabelle Davis, Kenneth Spencer, Robert Adams, and Edric Connor. In the media, the content and function of spirituals gave way to communist ideology. Nevertheless, the singers introduced a wealth of African-American spirituals. Many of them were recorded and some of them were published in song sheets and song books. Among the Czech lyric-translators and performers of spirituals were local opera singers Emil Knos-Olsovsky and Jiri Joran. The influence of jazz music and jazz musicians in the introduction of African-American spirituals to this country was small, according to the author. Several choirs are discussed here, starting from the role of the Fisk Jubilee Singers, who never performed in the country, and the unsuccessful journey of the young Harlemites to the USSR in 1932. The paper provides details of the massive presence of the Everyman Opera Company in Prague in February 1956. With the political climate changes of the 1960s, spirituals found retreat in evangelical churches and were performed by folk-revival music groups.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
OD FOLKLORU K WORLD MUSIC: HUDBA A SPIRITUALITA
ISBN
9788090703322
ISSN
2336-565X
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
28
Strana od-do
156-183
Název nakladatele
Městské kulturní středisko Náměšť nad Oslavou
Místo vydání
Náměšť nad Oslavou
Místo konání akce
Námešť nad Oslavou, CZECH REPUBLIC
Datum konání akce
30. 7. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
000540656900011