Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Na rozhraní ideonym a pragmatonym: jména parfémů a jejich souvislost s olfaktorickou percepcí

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F20%3A00115923" target="_blank" >RIV/00216224:14410/20:00115923 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=843726" target="_blank" >https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=843726</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Na rozhraní ideonym a pragmatonym: jména parfémů a jejich souvislost s olfaktorickou percepcí

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se zabývá jmény parfémů od konce 19. století do 80. let 20. století a nahlíží je v souvislosti s pozicí parfémů ve společenskohistorickém kontextu. Popisná jména, typická pro 19. století, začínají být nahrazována metaforickými. Parfémy se stávají výrazem osobní identity a jejich jména hrají důležitou roli v procesu ztotožnění se s vůní. Posun od deskriptivních jmen ve prospěch metaforických je odrazem proměny v pozici parfému, který začíná být vnímán jako umělecké dílo, což opodstatňuje závěr, že jména parfémů (pro něž studie navrhuje nový termín parfémonyma)lze chápat nejen jako podskupinu pragmatonym, ale i jako ideonyma.

  • Název v anglickém jazyce

    Between ideonyms and pragmatonyms: perfume names and their olfactory perception

  • Popis výsledku anglicky

    The study deals with parfume names from the beginning of the 19th century until the 1980s. It looks into parfume names in relation to the position of perfume in social and subsequently marketing context. Descriptive words, typical for the 19th century, are replaced by metaphorical ones. The perfume becomes a means of expressing one s personal identity ant the name plays a significant role in the process of accepting the fragrance and identifying with it. A lack of descriptive names in favor of metaphorical ones also proves a shift in perfume perception as an artistic object, which supports the initial hypothesis that perfume names (perfumonyms) can be seen not just as a subgroup of pragmatonyms, but also as a distinctive subgroup of ideonyms.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta onomastica

  • ISSN

    1211-4413

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    LXI

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    194-209

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85083401056