Na rozhraní ideonym a pragmatonym: jména parfémů a jejich souvislost s olfaktorickou percepcí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F20%3A00115923" target="_blank" >RIV/00216224:14410/20:00115923 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=843726" target="_blank" >https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=843726</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Na rozhraní ideonym a pragmatonym: jména parfémů a jejich souvislost s olfaktorickou percepcí
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá jmény parfémů od konce 19. století do 80. let 20. století a nahlíží je v souvislosti s pozicí parfémů ve společenskohistorickém kontextu. Popisná jména, typická pro 19. století, začínají být nahrazována metaforickými. Parfémy se stávají výrazem osobní identity a jejich jména hrají důležitou roli v procesu ztotožnění se s vůní. Posun od deskriptivních jmen ve prospěch metaforických je odrazem proměny v pozici parfému, který začíná být vnímán jako umělecké dílo, což opodstatňuje závěr, že jména parfémů (pro něž studie navrhuje nový termín parfémonyma)lze chápat nejen jako podskupinu pragmatonym, ale i jako ideonyma.
Název v anglickém jazyce
Between ideonyms and pragmatonyms: perfume names and their olfactory perception
Popis výsledku anglicky
The study deals with parfume names from the beginning of the 19th century until the 1980s. It looks into parfume names in relation to the position of perfume in social and subsequently marketing context. Descriptive words, typical for the 19th century, are replaced by metaphorical ones. The perfume becomes a means of expressing one s personal identity ant the name plays a significant role in the process of accepting the fragrance and identifying with it. A lack of descriptive names in favor of metaphorical ones also proves a shift in perfume perception as an artistic object, which supports the initial hypothesis that perfume names (perfumonyms) can be seen not just as a subgroup of pragmatonyms, but also as a distinctive subgroup of ideonyms.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta onomastica
ISSN
1211-4413
e-ISSN
—
Svazek periodika
LXI
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
194-209
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85083401056