Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Literatura jako možné východisko pro tvorbu inscenace s amatérskou divadelní skupinou

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F20%3A00117994" target="_blank" >RIV/00216224:14410/20:00117994 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.unipo.sk/public/media/21334/2020-odjl-01.pdf" target="_blank" >https://www.unipo.sk/public/media/21334/2020-odjl-01.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Literatura jako možné východisko pro tvorbu inscenace s amatérskou divadelní skupinou

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Při výběru literární předlohy jako možného východiska pro inscenační tvorbu s amatérským divadelním souborem si často klademe otázku, týkající se její vhodnosti pro divadelní adaptaci. Jako základní nástroj pro hodnocení literárního díla pro divadelní práci je vhodné využít poznatky z literární teorie a rozboru literárního díla, které pomáhají objasnit jednotlivé kategorie, a tak i pochopení díla jako celku. Rozložení díla na menší celky slouží nejen k rozkrytí tematické roviny literární předlohy, motivace jednání postav atd., ale může být také velkým informačním a inspiračním zdrojem při samotné tvorbě inscenace. Příspěvek se zabývá literaturou jako základním východiskem a prostředkem pro tvorbu divadelní inscenace s amatérským divadelním souborem. Na základě poznatků z literární a divadelní teorie i praxe navrhuje možný postup analýzy literární předlohy, vedoucí k zodpovězení otázky vztahující se k vhodnosti její divadelní adaptace.

  • Název v anglickém jazyce

    Literature as a possible starting point for theatre performance creating with an amateur theatre group

  • Popis výsledku anglicky

    When choosing a literary work for adaptation as a possible starting point for staging a theatre performance with an amateur theatre group, a question regarding its suitability for theatre adaptation arises. As a basic tool for the evaluation of a literary work for theatrical adaptation, it is appropriate to use the knowledge of literary theory and the analysis of a literary artwork, which helps clarify the individual categories and thus understand the work as a whole. Breaking the work into smaller units not only leads to revealing the theme of the work from which a stage play is adapted, the motivation of the characters and so on but it can also be a great source of information and inspiration for staging a play itself. The paper deals with literature as a basic starting point and a means for staging a theatre performance with an amateur theatre group. Based on the knowledge of literary and theatre theory and practice, it suggests a possible procedure for the analysis of a literary work which is adapted to a stage play, leading to answering a question related to the appropriateness of its theatre adaptation.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60206 - Specific literatures

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    O dieťati, jazyku, literatúre. Časopis pre otázky rozvíjania komunikačnej a literárnej kompetencie

  • ISSN

    1339-3200

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    VIII

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    18-34

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus