From corporatist ideology idealizing peasants to educational expansion. Conservatives and rural school reform in Austria, approx. 1925 to 1965
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F20%3A00118379" target="_blank" >RIV/00216224:14410/20:00118379 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://klinkhardt.ciando.com/ebook/bid-2939051" target="_blank" >http://klinkhardt.ciando.com/ebook/bid-2939051</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
Zwischen Bauerntumsideologie und Bildungsexpansion: Die Konservativen und die Reform der österreichischen Landschule, ca. 1925 bis 1965
Popis výsledku v původním jazyce
Der vorliegende Beitrag untersucht konservative Entwürfe zur Reform des ländlichen Schulwesens in Österreich (ca. 1925 bis 1965). Im Hinblick auf ihre gesellschaftspolitische Orientierung waren diese ambivalent. Neben der Rückbesinnung auf traditionelle Werte zielten sich auch auf die Etablierung moderner hygienischer Standards und auf eine Effizienzsteigerung der Landwirtschaft. Schulische Bildung sollte also erwünschte Aspekte von Modernisierung fördern und zugleich unerwünschte Aspekte hintanhalten. Ihr wurde die Aufgabe einer Moderation des Modernisierungsprozesses zugeschrieben.
Název v anglickém jazyce
From corporatist ideology idealizing peasants to educational expansion. Conservatives and rural school reform in Austria, approx. 1925 to 1965
Popis výsledku anglicky
This article scrutinizes conservative blueprints for the reform of rural schools in Austria (approx. 1925-1965). Their socio-political goals were ambiguous. They aimed to re-establish traditional values. At the same time, modernization was regarded as necessary, as far as hygienic standards and the efficiency of agricultural production was concerned. School education was expected both, to foster desired aspects of modernization and to impede undesirable ones. It was assigned the task of moderating the modernization process.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF18_053%2F0016952" target="_blank" >EF18_053/0016952: Postdoc2MUNI</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Jahrbuch für Historische Bildungsforschung
ISBN
9783781524132
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
28-42
Počet stran knihy
246
Název nakladatele
Verlag Julius Klinkhardt
Místo vydání
Bad Heilbrunn
Kód UT WoS kapitoly
—