Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Resilience capacity and supportive factors of compulsory education in ethnic minority families: mixed methods study of Czech Roma mothers

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F21%3A00120939" target="_blank" >RIV/00216224:14410/21:00120939 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21582041.2020.1869813" target="_blank" >https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21582041.2020.1869813</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/21582041.2020.1869813" target="_blank" >10.1080/21582041.2020.1869813</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Resilience capacity and supportive factors of compulsory education in ethnic minority families: mixed methods study of Czech Roma mothers

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This mixed methods study from 2017 to 2018 documents the living conditions and Czech Roma mothers’ experiences of the education system. Based on a comparative analysis of quantitative survey data and in-depth biographical interviews, we focus on the mothers’ reflections of macro, meso and microsystem level primary education conditions and experiences. We especially draw upon racially/ethnically framed oppression and its interrelation with modes of communication between education facilities and families, as well as educational aspirations. The negative schooling experiences of Roma mothers and their children appear to oscillate at the intersections of race, ethnicity and social class. Our findings indicate the development of resilience and coping strategies, the overriding feature of which is a mode of family damage control and prevention rather than the pursuit of ambitious prospects when assisting children through the education process. At the same time, when seeking support, Czech Roma mothers preferably turn to informal education and the private sphere, rather than the formal education sphere.

  • Název v anglickém jazyce

    Resilience capacity and supportive factors of compulsory education in ethnic minority families: mixed methods study of Czech Roma mothers

  • Popis výsledku anglicky

    This mixed methods study from 2017 to 2018 documents the living conditions and Czech Roma mothers’ experiences of the education system. Based on a comparative analysis of quantitative survey data and in-depth biographical interviews, we focus on the mothers’ reflections of macro, meso and microsystem level primary education conditions and experiences. We especially draw upon racially/ethnically framed oppression and its interrelation with modes of communication between education facilities and families, as well as educational aspirations. The negative schooling experiences of Roma mothers and their children appear to oscillate at the intersections of race, ethnicity and social class. Our findings indicate the development of resilience and coping strategies, the overriding feature of which is a mode of family damage control and prevention rather than the pursuit of ambitious prospects when assisting children through the education process. At the same time, when seeking support, Czech Roma mothers preferably turn to informal education and the private sphere, rather than the formal education sphere.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50300 - Education

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    R - Projekt Ramcoveho programu EK

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Contemporary Social Science

  • ISSN

    2158-2041

  • e-ISSN

    2158-205X

  • Svazek periodika

    16

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    448-463

  • Kód UT WoS článku

    000606606400001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85099301258