PREKONCEPTY V NÁMĚTECH VÝTVARNÝCH ČINNOSTÍ DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F24%3A00137369" target="_blank" >RIV/00216224:14410/24:00137369 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://stella.uniba.sk/texty/PDF_MR_creaae_2024.pdf" target="_blank" >https://stella.uniba.sk/texty/PDF_MR_creaae_2024.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
PREKONCEPTY V NÁMĚTECH VÝTVARNÝCH ČINNOSTÍ DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU
Popis výsledku v původním jazyce
Spontánní výtvarný projev dítěte vizualizuje dětské prekoncepty. Jejich ztvárnění zohledňuje představy dítěte o světě, jeho zkušenosti a poznatky získané vlastním vnímáním a prožíváním různorodých situací. Součástí jsou i fantazijní představy dítěte, které by měly být přijímány s respektem nejen jako východisko rozvoje jeho poznání a autentické tvorby. Podpora subjektivního výtvarného vyjádření však není ve vzdělávacích institucích automatická, jak ukazují mnohé výzkumy věnované výtvarnému projevu dětí. Příspěvek nabídne výsledky výzkumných pedagogických intervencí v oblasti předškolního uměleckého vzdělávání, které byly součástí výzkumného a uměleckého rozvojového projektu autorek. Metodologicky se jednalo o intervence z oblasti art-based-research, založené na následné analýze tvůrčího procesu a jeho výsledků, neverbálních a verbálních reakcí dětí, holistickém přístupu s důrazem na získávání výtvarných zkušeností. Záměrem bylo hlouběji porozumět způsobům, jakým se děti výtvarně vyjadřují k vybraným prekonceptům. Cílem bylo rozpoznání jedinečné hodnoty samotného prožitku a podpora autenticity výtvarného vyjádření.
Název v anglickém jazyce
PRECONCEPTIONS IN THE SUBJECTS OF CREATIVE ACTIVITIES OF PRESCHOOL CHILDREN
Popis výsledku anglicky
The child's spontaneous artistic expression visualizes the child's preconceptions. Their representation takes into account the child's ideas about the world, his experiences, and knowledge gained through his perception and experience of various situations. The child's imaginative fantasies are also included and should be accepted with respect, not only as a starting point for the development of the child's cognition and authentic creation. However, support for subjective artistic expression is not automatic in educational institutions, as many studies on children's creative expression have shown. This paper will offer the results of a research-based pedagogical intervention in preschool art education that was part of the authors' research and artistic development project. Methodologically, the interventions were art-based-research interventions, based on a post-hoc analysis of the creative process and its outcomes, children's non-verbal and verbal responses, and a holistic approach emphasizing the acquisition of art experiences. The intention was to gain a deeper understanding of how children express themselves artistically concerning selected pre-concepts. The aim was to recognize the experience's unique value and promote the authenticity of artistic expression.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
CREA-AE 2024 Kreatívne reflexívne emocionálne alternatívne – umelecké vzdelávanie. Zborník z elektronickej vedeckej konferencie
ISBN
9788022359153
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
22-31
Název nakladatele
Pedagogická fakulta Univerzity Komenského, Bratislava
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
on-line
Datum konání akce
1. 1. 2024
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—