Sebepercepce začlenění do interpersonálního chování u studentů sportovního gymnázia
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14510%2F18%3A00103408" target="_blank" >RIV/00216224:14510/18:00103408 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/studiasportiva/article/view/8752" target="_blank" >https://journals.muni.cz/studiasportiva/article/view/8752</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sebepercepce začlenění do interpersonálního chování u studentů sportovního gymnázia
Popis výsledku v původním jazyce
Osobnost člověka je soubor všech projevů chování, prožívání a vnímání, který je typický vždy pro konkrétního člověka v interpersonálních vztazích. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké typy interpersonálních vazeb si studenti sportovního gymnázia uvědomují, přičítají si je a zařazují se do nich. A v dílčích cílech je dále srovnat mezi muži a ženami, mezi individuálními a kolektivními sporty a podle úspěšnosti. Použitými metodami byl kvantitativní a komparativní výzkum s dedukcí. Pro zjištění interpersonálního chování byl použit standardizovaný dotazník interpersonální diagnózy (ICL). Celkem se výzkumu zúčastnilo 229 studentů. Výsledkem výzkumu je zjištění, že studenti sportovního gymnázia se přiřazují do dimenze odpovědného chování (odpovědné osobnosti). Rozdíl mezi osobností mužů a žen je v míře dominance a afiliace. Muži jsou dominantnější a ženy jsou afiliativnější (přátelštější a kooperativnější). Přínosem výzkumu je zjištění, že klíčovým faktorem úspěchu sportovců je dominantní typ osobnosti. Toho může využít vedení sportovního gymnázia, které může do přijímacího řízení zařadit vyplnění dotazníku ICL a spolupráci s psychologem. Dále toho mohou využít budoucí studenti gymnázia k posouzení své perspektivy a kultivaci psychiky ve sportovním tréninku.
Název v anglickém jazyce
Self-perception of inclusion in interpersonal behavior by students of the sports grammar school
Popis výsledku anglicky
The personality of a person is a set of all manifestations of behavior, experience and perception that is typical of a particular person in interpersonal relationships. The aim of the research was to find what types of interpersonal relationships students in a sports school are aware and they add to themselves. And in partial goals it is a comparison between men and women, between individual and collective sports and by success. The methods were quantitative and comparative research with deduction. To determine interpersonal behaviour standardized interpersonal diagnosis questionnaire (ICL) was used. Altogether, 229 students participated in the research. The outcome of the research is that the students of a sports secondary school add themself to dimension of responsible behavior (responsible personality). The differences between men and women can be seen in dominance and affiliation. Men are more dominant and women are more affiliative (friendlier and more cooperative). The benefit of this work is the discovery that the key factor in the success of athletes is the dominant personality type. These findings may be useful for sports schools in the admission process, in which the ICL questionnaire may be included and cooperation with a psychologist. It may be also beneficial for future secondary school students to assess their perspective and to cultivate the psyche in sports training.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia sportiva
ISSN
1802-7679
e-ISSN
—
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
132-140
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—