Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Sportovní talent - komplexní přístup

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14510%2F18%3A00106070" target="_blank" >RIV/00216224:14510/18:00106070 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.grada.cz/sportovni-talent-10135/" target="_blank" >https://www.grada.cz/sportovni-talent-10135/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Sportovní talent - komplexní přístup

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kniha nahlíží na sportovní talent z pohledu rozličných vědních disciplín – především pak kinantropologie, psychologie, sociologie, genetiky a filozofie. Talent je definován jako potenciál k budoucímu výkonu. Předznamenává množství vynaloženého úsilí, nutného k dosažení určité výkonnostní úrovně, i její maximální výši. Zahrnuje jak vrozené vlohy a z nich se vyvíjející schopnosti, tak i další vlivy nutné k výkonnostnímu růstu sportovce – především psychické vlastnosti. Talent má dynamickou podobu. Jedná se o rozvíjející se fenomén, podléhající působení zrání, náhody, prostředí či procvičování. Jednotlivé komponenty, ze kterých se skládá, se nesčítají, ale spíše se jejich vlivy násobí. Vztahuje se ke konkrétní sportovní disciplíně. Podle míry výjimečnosti pak lze hovořit o úrovních talentu, avšak práh talentu podléhá přesvědčení badatele, přičemž jen menšina lidí je talentovaná. Identifikace a detekce talentu je rozebírána ze tří hledisek: biologické (biological), motoricky-výkonové (performance) a psychologické (psychological) perspektivy. Jsou rozpoznány výhody a nedostatky jednotlivých přístupů a doplňují je praktická doporučení. V rámci posuzování sportovního talentu je potřeba zohlednit všechna tři výše zmíněná hlediska, přesto však výpovědní hodnota měření u dětí zůstává nízká. I z toho důvodu by diagnostika talentovanosti měla sloužit spíše jako východisko pro rozvoj výkonnosti, než jako nástroj k selekci. Další část knihy diskutuje podíly genetiky a prostředí na utváření schopností. Hlavní faktory prostředí jsou pro kontext sportu nově rozčleněny do systémů za využití tradičního ekologického modelu. Text objasňuje dopad vybraných genů na sportovní výkon. Následně se zabývá vzájemným působením jednotlivých vlivů. Pochopení podstaty jejich interakce napovídá, kdy a jak s mladým sportovcem pracovat. I proto jsou v navazující kapitole rozebírány možnosti rozvoje talentu. Diskutována jsou témata jako raná specializace, všestranný rozvoj, mentální trénink, promyšlená hra a promyšlené získávání zkušeností. Tyto přístupy se zrcadlí v rozličných modelech rozvoje sportovního talentu, které jsou porovnávány. Monografie dále podrobně popisuje psychologický pohled na sportovní růst a vrcholový výkon. Je vymezeno několik psychických atributů, které se jeví jako rozhodující činitelé při vrcholovém výkonu sportovců - psychických charakteristik nutných k rozvoji výjimečnosti (Psychological characteristics developing excelence). V závěru knihy jsou stanoveny etické principy, které by měly být v rámci identifikace a rozvoje sportovního talentu dodržovány. Zohledňují především liberální teorie – právo dítěte na otevřenou společnost Joela Feinberga a teorii spravedlnosti podle Johna Rawlse. Respektování stanovených zásad systematicky zabraňuje psychickému i fyzickému poškozování dítěte a porušování jeho základních liberálních práv. Publikace je určena vědecké veřejnosti, studentům kinantropologických oborů, trenérům, rodičům, i samotným sportovcům. Obsahuje příběhy vybraných špičkových sportovců i řadu praktických doporučení. Součástí textu jsou rozhovory, které se uskutečnily s českými sportovními osobnostmi. Vybrané pasáže jsou tematicky zakomponovány do textu. Celkově si monografie klade za cíl posunout vnímání problematiky sportovního talentu širokou veřejností. Tato změna postoje dlouhodobě vyústí v kvalitnější práci s mladými sportovci, která umožní naplnit jejich potenciál a současně bude méně ohrožující pro jejich zdravý vývoj.

  • Název v anglickém jazyce

    Sports talent - holistic approach

  • Popis výsledku anglicky

    The book focuses on sport talent from the viewpoint of various scientific disciplines, in particular kinanthropology, psychology, sociology, genetics and philosophy. Talent is defined as the potential for future performance and predefines the amount of effort spent necessary for achieving of a certain performance level as well as the maximum performance level. Talent comprises both innate skills and capacities that develop therefrom as well as other impacts needed for performance growth of athletes – in particular mental characteristics. Talent should be perceived as a dynamic concept, a developing phenomenon which is subject to processes related to maturing, hazard, environment or practice. Its individual components are not put together by addition, but rather by multiplication of their impact. It is related to a specific sports field. Based on the level of excellence, we can speak about levels of talent; nevertheless, the talent threshold is subject to the perception of the scientist. Only a minority of the population posses a talent. Talent identification and detection is analysed from three angles of view: biological, performance and psychological perspectives. Advantages and disadvantages of individual approaches are identified and accompanied by practical recommendations. Assessment of the sports talent should take into account all the three above mentioned perspectives. Nevertheless, the general prediction validity of these measurements in children is still rather low. The talent diagnostic process should therefore be seen as a starting point for performance development rather than a tool of selection. In the next chapter, focus is placed on the impact of genetics and environment in development of skills. The main environmental factors have been newly systematically classified for the sports context using the traditional ecologic model. The text also explains how sports performance is impacted by selected genes and subsequently deals with mutual interaction of individual influences. Understanding the nature of their interaction helps to decide on when and how the work with the young athlete should be done. The subsequent chapter thus discusses individual options for talent development, including topics such as early specialisation, general development, mental training, deliberate play and deliberate practice. These approaches are reflected in various models of sport talent development, including the comparison thereof. The book further describes in more details the psychological perception of sports development and top-level performance. Various psychological attributes that seem to be decisive for the top-level performance of athletes are defined - the psychological characteristics developing excellence. Towards the end, the book defines ethical principles that should be respected during sport talent identification and development. In particular liberal theories are taken into account – the right of the child to an open society by Joel Feinberg and the theory of justice by John Rawles. Respecting of the set principles is a systematic prevention of psychologic or physical damage of the child and breaching of their fundamental liberal rights. The book is aimed at the scientific community, students of kinanthropology disciplines, coaches, parents and athletes themselves. It contains the stories of selected top athletes and numerous practical recommendations, including interviews carried out with personalities from the Czech sports environment. Selected passages have been thematically included in the text. The general aim of the monography is to influence and move forward the perception of the issues of sports talent by the large public. In the long term, this change in attitude will lead to a better quality of work with young athletes, allowing them to fulfill their potential while being less dangerous for their healthy development.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    9788027108411

  • Počet stran knihy

    288

  • Název nakladatele

    Grada

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy