Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Význam rodičovských výchovných stylů pro sportování dětí

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14510%2F19%3A00110083" target="_blank" >RIV/00216224:14510/19:00110083 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.11118/lifele2019090145" target="_blank" >https://doi.org/10.11118/lifele2019090145</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Význam rodičovských výchovných stylů pro sportování dětí

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie vychází ze širšího kontextu fenoménu pohybu a sportovních aktivit v soudobé sedavé společnosti, kdy na významu nabývá problematika cílené rodičovské výchovy k aktivnímu přístupu k životu, jehož nedílnou součástí je i pravidelný pohyb. Zde se významně aktualizuje problematika rodičovských výchovných stylů v rovině autoritářského, autoritativního, liberálního a lhostejného výchovného modelu. Předznamenávající motivaci ke sportování dětí a mládeže v souběžném procesu socializačních faktorů, aktualizujících sociologické souvislosti vztahu mládeže a sportu, především v kontextu motivace sportovních aktivit i mimo rámec rodiny v organizovaném sportovním prostředí. Vzniká tak nově se formující sociálně a kulturně podmíněný vztah sportující dítě – rodiče – trenér, přinášející v klimatu konzumní společnosti a adorace elitních sportovců možné střety motivací, prožitků a směřování různých aktérů tohoto trojúhelníku. To zaměřuje naši pozornost jak na téma rodičovské odpovědnosti, tak na sílící výchovně-socializační význam trenéra. V synergickém procesu se tak prolínají otázky související s významem věku a motivace při cíleném směřování dítěte ke sportování. Vliv rodičů je v tomto ohledu zcela zásadní a nezastupitelný a nabývá na síle v případech, kdy rodiče působí na dítě společným pravidelným sportováním, jak to dokládají i v textu uváděné empirické poznatky rodičovských přístupů ke sportu dětí a mládeže.

  • Název v anglickém jazyce

    Impact of Parenting Styles on Physical Activity of Children

  • Popis výsledku anglicky

    The study is based on the broader context of the phenomenon of physical movement and sportive activities in contemporary sedentary society. The issue of parenting styles targeted towards the active lifestyle, with regular physical activity as its integral part, becomes more and more relevant. Different parenting styles are being revised; at the level of authoritative, authoritarian, permissive and neglectful style, marking the motivation for physical activity for children and adolescents. This includes the simultaneous process of agents of socialization reviving sociological context of a relationship of young people and sports mainly in the frame of motivation for physical activity even outside the family, in the organized sports environment. Therefore, a newly-formed socially and culturally conditioned relationship sporting child – parents – trainer appears, which, in the climate of consumer society and elite sportsperson adoration, brings possible conflicts of motivations, experiences and direction of the different actors of this triangle. This focuses our attention both on the parents’ responsibility and the growing educational and socializing role of the trainer. In the synergic process, therefore, questions related to the importance of age and motivation in the targeted direction of a child towards physical activity, when the influence of parents is in this aspect crucial and irreplaceable and becomes even stronger in the situations when the parents appeal at their children by regular sporting together. In the text, this is also supported by empirical knowledge of parenting approach to physical activity of children and adolescents.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50401 - Sociology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    LIFELONG LEARNING- CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ

  • ISSN

    1804-526X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    9

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    45-64

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus