Open access v osobní železniční dopravě - shrnutí zahraničních a modelových zkušeností
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F13%3A00071113" target="_blank" >RIV/00216224:14560/13:00071113 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Open access v osobní železniční dopravě - shrnutí zahraničních a modelových zkušeností
Popis výsledku v původním jazyce
Open access konkurence v provozování osobní železniční dopravy zažila v evropských podmínkách v posledních letech značný rozvoj. Dlouhodobě jsou open access operátoři přítomni na železničních trzích ve Velké Británii a Německu, ovšem se svými službami sekoncentrují na okrajové části trhu a jejich tržní podíly jsou marginální. V období po roce 2010 došlo k rozvoji open access operátorů i v dalších zemích. Oproti britské a německé zkušenosti se ve Švédsku, Itálii, Rakousku a ČR snaží nově vstupující operátoři etablovat na páteřních železničních tratích a pomocí intenzivní cenové i necenové konkurence bojují s dominantním operátorem o zákazníky. Důsledkem je obvykle cenová válka, růst počtu cestujících a nejasné dopady na celkovou efektivitu a stabilituprovozu. Cílem tohoto článku je shrnutí zahraničních a modelových zkušeností s provozováním open access konkurence v osobní železniční dopravě.
Název v anglickém jazyce
Open access in the Passenger Railway Transport - Review of Foreign Experiences and Model Results
Popis výsledku anglicky
Open access competition in provision of rail passenger services has developed substantially in the EU in the last few years. Open access operators have been present for long time in the UK and Germany, however they has tended to concentrate on niche markets and their market shares are very small. Moreover, there has been development of open access in other countries after 2010. In Sweden, Italy, Austria and the Czech Republic open access operators has entered main routes and has started very intensive competitive pressure on the incumbent. This results usually in heated price war with subsequent increase in usage and unclear long-term consequences for the industry. The aim of the paper is to review empirical and modelling experience with open access inpassenger rail services. The first part of the paper reviews European experiences with introduction of open access into rail services provision.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AH - Ekonomie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Regulovaná a neregulovaná konkurence na kolejích
ISBN
9788021064256
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
192-202
Název nakladatele
Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Telč
Datum konání akce
1. 1. 2013
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—