Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Does Negative News Create Tax Evaders? Evidence from the Tax Compliance Experiment.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F16%3A00089259" target="_blank" >RIV/00216224:14560/16:00089259 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Does Negative News Create Tax Evaders? Evidence from the Tax Compliance Experiment.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tax evasion is perceived as one of the main problem of public finance. People tend to evade as they do not recognise return in public good provided by the state or local government. The rate of tax compliance might be on the other hand effected also by an external factor such as media who have great power on public opinion and mood of the society We conduct laboratory experiment to study whether framing of effectiveness of state spending influences participants´ decision to pay taxes. Using news headlines, subjects get the information on how state institutions are speeding their budget. Our results show that while positive news increases tax compliance comparing to control group, its effect is not statistically significant. On the other hand, negative news significantly increases tax evasion. Our main finding thus suggests that if people receive signals of ineffectiveness of state´s spending, their willingness to pay taxes considerably drops

  • Název v anglickém jazyce

    Does Negative News Create Tax Evaders? Evidence from the Tax Compliance Experiment.

  • Popis výsledku anglicky

    Tax evasion is perceived as one of the main problem of public finance. People tend to evade as they do not recognise return in public good provided by the state or local government. The rate of tax compliance might be on the other hand effected also by an external factor such as media who have great power on public opinion and mood of the society We conduct laboratory experiment to study whether framing of effectiveness of state spending influences participants´ decision to pay taxes. Using news headlines, subjects get the information on how state institutions are speeding their budget. Our results show that while positive news increases tax compliance comparing to control group, its effect is not statistically significant. On the other hand, negative news significantly increases tax evasion. Our main finding thus suggests that if people receive signals of ineffectiveness of state´s spending, their willingness to pay taxes considerably drops

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50602 - Public administration

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings of the 20th International Conference Current Trends in Public Sector Research 2016.

  • ISBN

    9788021080829

  • ISSN

    2336-1239

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    102-110

  • Název nakladatele

    Masaryk University

  • Místo vydání

    Brno

  • Místo konání akce

    Šlapanice

  • Datum konání akce

    21. 1. 2016

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku

    000379382400013