Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Rethinking Nonprofit Commercialization: The Case of the Czech Republic

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F17%3A00094545" target="_blank" >RIV/00216224:14560/17:00094545 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://link.springer.com/article/10.1007/s11266-016-9772-6" target="_blank" >http://link.springer.com/article/10.1007/s11266-016-9772-6</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s11266-016-9772-6" target="_blank" >10.1007/s11266-016-9772-6</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Rethinking Nonprofit Commercialization: The Case of the Czech Republic

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Some nonprofit economists tend to see nonprofit commercialization as a moral dilemma because commercial activities may secure organizational survival at the cost of undermining the mission orientation. The present paper argues that this type of moral framing of the commercialization debate is hardly adequate for the transitional context of the Czech nonprofit sector which is still struggling to develop its distinct institutional identity. Given that financial independence is part of this identity, commercial activities help nonprofits to emancipate themselves from the state that used to be paternalistic in the past. On this basis, the paper underscores the institutional nature of the commercialization phenomenon in the Czech Republic. Commercialization decisions of Czech nonprofit managers are shown to be heavily influenced by the current institutional and regulatory environment that explicitly promotes nonprofit self-financing initiatives. If nonprofit commercialization is understood as an institutional phenomenon, then its moral significance is best captured in terms of institutional ethics rather than individual ethics of nonprofit managers which seems to be predominant in the Anglo-Saxon literature. After presenting the recent empirical findings on self-financing, the paper concludes by stressing the interrelation between the semantic and ethical aspects of the commercialization concept.

  • Název v anglickém jazyce

    Rethinking Nonprofit Commercialization: The Case of the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    Some nonprofit economists tend to see nonprofit commercialization as a moral dilemma because commercial activities may secure organizational survival at the cost of undermining the mission orientation. The present paper argues that this type of moral framing of the commercialization debate is hardly adequate for the transitional context of the Czech nonprofit sector which is still struggling to develop its distinct institutional identity. Given that financial independence is part of this identity, commercial activities help nonprofits to emancipate themselves from the state that used to be paternalistic in the past. On this basis, the paper underscores the institutional nature of the commercialization phenomenon in the Czech Republic. Commercialization decisions of Czech nonprofit managers are shown to be heavily influenced by the current institutional and regulatory environment that explicitly promotes nonprofit self-financing initiatives. If nonprofit commercialization is understood as an institutional phenomenon, then its moral significance is best captured in terms of institutional ethics rather than individual ethics of nonprofit managers which seems to be predominant in the Anglo-Saxon literature. After presenting the recent empirical findings on self-financing, the paper concludes by stressing the interrelation between the semantic and ethical aspects of the commercialization concept.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50200 - Economics and Business

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-13119S" target="_blank" >GA16-13119S: Řízení výkonnosti ve veřejné správě - teorie vs. praxe v České republice a v jiných zemích střední a východní Evropy</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    VOLUNTAS: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations

  • ISSN

    0957-8765

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    28

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    2103-2123

  • Kód UT WoS článku

    000412120500012

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-84982908189