Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Rozhodovací proces účastníků cestovního ruchu v kontextu výstavby vysokorychlostní železnice

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F21%3A00122617" target="_blank" >RIV/00216224:14560/21:00122617 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.uge.science.upjs.sk/konferencia-danisovce" target="_blank" >https://www.uge.science.upjs.sk/konferencia-danisovce</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Rozhodovací proces účastníků cestovního ruchu v kontextu výstavby vysokorychlostní železnice

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Předmětem studia geografie cestovního ruchu je mimo jiné časoprostorové chování jedinců. Tato problematika je velmi úzce spojena se spotřebitelským chováním a rozhodovacím procesem, v jehož rámci si jedinec vyhledává informace, vyhodnocuje alternativy a následně realizuje své kupní rozhodnutí (Kotler a Keller 2013). V oblasti cestovního ruchu se uplatňuje řada modelů, které se týkají rozhodovacího procesu účastníků cestovního ruchu (Fletcher et al. 2018). Nedílnou součástí tohoto procesu je rozhodnutí o volbě dopravního prostředku, neboť doprava propojuje bydliště účastníků cestovního ruchu s destinací (Decrop a Snelders 2005). Výběr dopravního prostředku s sebou přitom nese řadu socioekonomických důsledků. Z toho důvodu se také výzkumné týmy Masarykovy univerzity zabývají spolu s projektovými partnery vlivy výstavby vysokorychlostní tratě (VRT) v České republice na rozvoj regionálních ekonomik. Pro zhodnocení potenciálu této alternativní přepravní možnosti je nutné poznat mobilitní chování populace. V kontextu cestovního ruchu to znamená zjistit, zda může existence VRT ovlivnit výběr destinace, posílit její atraktivitu a ovlivnit spotřební vzorce turistů. Cílem příspěvku je proto za účelem zhodnocení vlivu rozvoje vysokorychlostní železnice na funkčně-prostorový systém cestovního ruchu identifikovat faktory, které ovlivňují cestovní zvyklosti a rozhodovací proces účastníků cestovního ruchu při výběru destinace. Příspěvek vychází z šetření mobilitního chování, které na objednávku realizovala společnost AUGUR Consulting s.r.o. Šetření bylo zaměřeno na účastníky cestovního ruchu, kteří přijeli do Prahy, Brna a Ostravy, což jsou města, v nichž se předpokládá výstavba VRT. Šetření se zúčastnilo celkem 1 800 respondentů vybraných podle předem stanovených kvót. Hlubší dvourozměrná analýza prezentuje, jak se návštěvníci rozhodují především na základě sociodemografických faktorů. Z výsledků vyplývá, že VRT by využilo větší procento žen. Nejnižší ochota využití VRT je u skupiny respondentů z věkové kategorie 60+. Stejně tak je nižší ochota k výběru VRT u osob cestujících osobním automobilem, a to z důvodu pružnosti. S vyšší úsporou času roste potenciální ochota využití rychlovlaků. Zároveň s rostoucí cenou tato ochota klesá. Lepší časová dostupnost však nemá vliv na délku pobytu v destinaci.

  • Název v anglickém jazyce

    Decision-making process of tourism participants in the context of high-speed rail construction

  • Popis výsledku anglicky

    The spatiotemporal behaviour of individuals is the subject of tourism geography. This issue is connected with consumer behaviour and the decision-making process, in which the individual seeks information, evaluates alternatives and then implements his purchase decision (Kotler and Keller 2013). Several models of the decision-making process of tourism participants are applied in the field of tourism (Fletcher et al., 2018). The decision on the choice of means of transport is an integral part of this process as transport connects the residence place of tourists with the destination (Decrop and Snelders 2005). The choice of means of transport has several socio-economic consequences. For this reason, the research teams of Masaryk University, together with project partners, also deal with the effects of the construction of a high-speed rail (HSR) in the Czech Republic on the development of regional economies. To evaluate the potential of HSR, it is necessary to know the mobility behaviour of the population. In the context of tourism, this means finding out whether the existence of VRT can influence the choice of destination, strengthen its attractiveness and influence the consumption patterns of tourists. The presentation aims to identify the factors that influence the travel habits and decision-making process of tourism participants in choosing a destination to evaluate the impact of high-speed railway development on the functional-spatial system of tourism. It is based on a survey of mobility behaviour carried out by AUGUR Consulting s.r.o. The survey focused on tourism participants who came to Prague, Brno and Ostrava, which are cities in which the construction of HSR is expected. A total of 1,800 respondents selected according to predetermined quotas took part in the survey. A deeper two-dimensional analysis presents how visitors make decisions based primarily on socio-demographic factors. The results show that a higher percentage of women would benefit from HSR. The lowest willingness to use HSR is in the group of respondents over the age of 60. There is a lower willingness to choose HSR for people travelling by car. Higher time savings increase the willingness to use high-speed rail; higher prices decrease. However, better time availability does not affect the length of stay in the destination.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50202 - Applied Economics, Econometrics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_026%2F0008430" target="_blank" >EF16_026/0008430: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů