Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Media negativity bias and tax compliance: experimental evidence

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F22%3A00129007" target="_blank" >RIV/00216224:14560/22:00129007 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://link-springer-com.ezproxy.muni.cz/article/10.1007%2Fs10797-021-09706-w" target="_blank" >https://link-springer-com.ezproxy.muni.cz/article/10.1007%2Fs10797-021-09706-w</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s10797-021-09706-w" target="_blank" >10.1007/s10797-021-09706-w</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Media negativity bias and tax compliance: experimental evidence

  • Popis výsledku v původním jazyce

    We study the impact of the media negativity bias on tax compliance. Through a framed laboratory experiment, we assess how the exposure to biased news about government action affects compliance in a repeated taxation game. Subjects treated with positive news are significantly more compliant than the control group. Instead, the exposure to negative news does not prompt any significant reaction compared to the neutral condition, suggesting that participants may perceive the media negativity bias in the selection and tonality of news as the norm rather than the exception. Overall, our results suggest that biased news provision is a constant source of psychological priming and plays a vital role in taxpayers’ compliance decisions

  • Název v anglickém jazyce

    Media negativity bias and tax compliance: experimental evidence

  • Popis výsledku anglicky

    We study the impact of the media negativity bias on tax compliance. Through a framed laboratory experiment, we assess how the exposure to biased news about government action affects compliance in a repeated taxation game. Subjects treated with positive news are significantly more compliant than the control group. Instead, the exposure to negative news does not prompt any significant reaction compared to the neutral condition, suggesting that participants may perceive the media negativity bias in the selection and tonality of news as the norm rather than the exception. Overall, our results suggest that biased news provision is a constant source of psychological priming and plays a vital role in taxpayers’ compliance decisions

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50200 - Economics and Business

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA17-00496S" target="_blank" >GA17-00496S: Vliv konkurenčních kontrolních mechanismů na dodržování daňových předpisů: experimentální přístup</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    INTERNATIONAL TAX AND PUBLIC FINANCE

  • ISSN

    0927-5940

  • e-ISSN

    1573-6970

  • Svazek periodika

    29

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    53

  • Strana od-do

    1160-1212

  • Kód UT WoS článku

    000719154400001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85119054263