Media negativity bias and tax compliance: experimental evidence
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F22%3A00129007" target="_blank" >RIV/00216224:14560/22:00129007 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://link-springer-com.ezproxy.muni.cz/article/10.1007%2Fs10797-021-09706-w" target="_blank" >https://link-springer-com.ezproxy.muni.cz/article/10.1007%2Fs10797-021-09706-w</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/s10797-021-09706-w" target="_blank" >10.1007/s10797-021-09706-w</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Media negativity bias and tax compliance: experimental evidence
Popis výsledku v původním jazyce
We study the impact of the media negativity bias on tax compliance. Through a framed laboratory experiment, we assess how the exposure to biased news about government action affects compliance in a repeated taxation game. Subjects treated with positive news are significantly more compliant than the control group. Instead, the exposure to negative news does not prompt any significant reaction compared to the neutral condition, suggesting that participants may perceive the media negativity bias in the selection and tonality of news as the norm rather than the exception. Overall, our results suggest that biased news provision is a constant source of psychological priming and plays a vital role in taxpayers’ compliance decisions
Název v anglickém jazyce
Media negativity bias and tax compliance: experimental evidence
Popis výsledku anglicky
We study the impact of the media negativity bias on tax compliance. Through a framed laboratory experiment, we assess how the exposure to biased news about government action affects compliance in a repeated taxation game. Subjects treated with positive news are significantly more compliant than the control group. Instead, the exposure to negative news does not prompt any significant reaction compared to the neutral condition, suggesting that participants may perceive the media negativity bias in the selection and tonality of news as the norm rather than the exception. Overall, our results suggest that biased news provision is a constant source of psychological priming and plays a vital role in taxpayers’ compliance decisions
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50200 - Economics and Business
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA17-00496S" target="_blank" >GA17-00496S: Vliv konkurenčních kontrolních mechanismů na dodržování daňových předpisů: experimentální přístup</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
INTERNATIONAL TAX AND PUBLIC FINANCE
ISSN
0927-5940
e-ISSN
1573-6970
Svazek periodika
29
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
NL - Nizozemsko
Počet stran výsledku
53
Strana od-do
1160-1212
Kód UT WoS článku
000719154400001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85119054263