Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Regional and local border effects after two decades of Central European unification. What matters?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F23%3A00131750" target="_blank" >RIV/00216224:14560/23:00131750 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://sciendo.com/article/10.2478/mgrsd-2023-0007" target="_blank" >https://sciendo.com/article/10.2478/mgrsd-2023-0007</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.2478/mgrsd-2023-0007" target="_blank" >10.2478/mgrsd-2023-0007</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Regional and local border effects after two decades of Central European unification. What matters?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article deals with the border effect phenomenon affecting the mobility of inhabitants in border regions. It aims to identify the determinants of the border effect in transport at the municipal level, considering the distance from the border, the populations and the characteristics of the closest bordering country. The survey in the Czech Republic eventually involved 675 representatives of municipalities who answered questions on inter-municipal mobility. The results confirmed that the most substantial handicap was population size, with small populations corresponding to the limited use of public transport when travelling beyond a given border. The results confirmed that the characteristics of the state or region that shares the border must be considered when assessing border regions. Therefore, the solution to the problems of individual border regions cannot be viewed with a single instrument. It is necessary to consider substantial differences resulting from the economic level of neighbouring countries.

  • Název v anglickém jazyce

    Regional and local border effects after two decades of Central European unification. What matters?

  • Popis výsledku anglicky

    This article deals with the border effect phenomenon affecting the mobility of inhabitants in border regions. It aims to identify the determinants of the border effect in transport at the municipal level, considering the distance from the border, the populations and the characteristics of the closest bordering country. The survey in the Czech Republic eventually involved 675 representatives of municipalities who answered questions on inter-municipal mobility. The results confirmed that the most substantial handicap was population size, with small populations corresponding to the limited use of public transport when travelling beyond a given border. The results confirmed that the characteristics of the state or region that shares the border must be considered when assessing border regions. Therefore, the solution to the problems of individual border regions cannot be viewed with a single instrument. It is necessary to consider substantial differences resulting from the economic level of neighbouring countries.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50703 - Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_026%2F0008430" target="_blank" >EF16_026/0008430: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Miscellanea Geographica – Regional Studies on Development

  • ISSN

    0867-6046

  • e-ISSN

    2084-6118

  • Svazek periodika

    27

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    41-51

  • Kód UT WoS článku

    001067172000001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85172218025