Technika stínování renesančních sgrafit
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25110%2F17%3A39911005" target="_blank" >RIV/00216275:25110/17:39911005 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Technika stínování renesančních sgrafit
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek je věnován průzkumu renesančních sgrafitových fasád (druhá pol. 16. stol.) v oblasti jižních Čech. Některá sgrafita v oblasti se překvapivě zdála být stínovaná. Cílem průzkumu bylo vědecky podpořit možné varianty, jak bylo stínování provedeno. K tomu sloužil jak průzkum nedestruktivní v bočním a rozptýleném světle, tak průzkum destruktivní. Laboratorně byl zkoumán způsob vrstvení a materiálové složení jednotlivých vrstev. Na základě průzkumů byly vyhodnoceny některé vlastnosti renesančních sgrafit typické pro zkoumanou oblast. Zároveň byly nově popsány dvě techniky stínování renesančních sgrafit. Jde o techniku stínování štětcem a techniku stínování tzv. „prokletováním“. Obě zkoumané techniky pracují s polotónem mezi tmavou odrytou a světlou plochou a tím propojují sgrafito s monochromní malbou, s malbou chaiaroscurem. Technika stínování prokletováním se v oblasti vyskytuje opakovaně. Otázkou zůstává odkud byla do Čech přenesena.
Název v anglickém jazyce
Shading technique of Renaissance sgraffito
Popis výsledku anglicky
The paper deals with the examination of Renaissance sgraffito facades (2nd half of 16th century) in the Southern Bohemia region. Surprisingly, some of the sgraffiti seemed to have been shaded. The aim of the investigation was to support possible variants of how the shading was carried out. For these purposes, non-destructive examination in both raking and dispersed light as well as destructive examination were used. The way of layering and material composition of individual layers was studied in the laboratory. Based on the investigation, some of the characteristics of Renaissance sgraffiti typical for the given area were assessed. At the same time, two new shading techniques of Renaissance sgraffito were described. These are techniques of shading with the use of a brush and another technique of shaded sgraffito smoothed with a ladle. Both the investigated methods work with semi-shades between the revealed dark and light areas, thus interconnecting the sgraffito with monochrome painting, with the chiaroscuro painting. The use of the technique of shaded sgraffito smoothed with a ladle occurs repeatedly in the region. The question remains unanswered where it was brought from.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Restaurování a ochrana uměleckých děl 2017 : konzervace a restaurování malby a polychromie
ISBN
978-80-905924-3-8
ISSN
—
e-ISSN
neuvedeno
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
130-139
Název nakladatele
Arte-fakt - sdružení pro ochranu památek
Místo vydání
Kutná Hora
Místo konání akce
Kutná Hora
Datum konání akce
30. 11. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—