Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Restaurování souboru děl Ladislava Šalouna ze sbírek GASK

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25110%2F18%3A39912706" target="_blank" >RIV/00216275:25110/18:39912706 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Restaurování souboru děl Ladislava Šalouna ze sbírek GASK

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Rozsáhlý soubor plastik zahrnuje především drobnější sochy, sochařské skici a návrhy na pomníky. Kromě několika mála objektů z kamene, bronzu a keramiky, jsou díla uchována převážně v pracovních materiálech, jako jsou sádra či nepálená hlína, které jsou velmi křehké, náročné na uchování a citlivé na mechanická poškození. Stav děl před restaurátorským zásahem dosvědčoval, že většina z nich byla v minulosti vystavena velkému namáhání vlivem nevhodného uložení a neodborných manipulací při transportech. Zmíněné mechanické a klimatické namáhání způsobovalo narušování či smývání povrchových úprav, poškození povrchu materiálu i vážné strukturální narušení, které v některých případech vedlo k rozpadu děl a ztrátám jejich částí. Historicky byly sádrové odlitky a hliněné modely vnímány jako čistě pracovní a sádra jako podřadný sochařský materiál, který slouží pouze jako dočasný prostředek pro uchování tvaru před převodem do finálního trvanlivého materiálu jako je kámen nebo bronz. Přitom právě v těchto pracovních materiálech je zachycen tvůrčí proces, zápas o hledání vhodné formy i obsahu, různé varianty a řešení daného zadání či vize. Na monumentálních pomnících a jejich převedení do finálního materiálu se podílí celá řada dalších osob a sochař v tomto procesu často zůstává v pozici autorského dozoru. Zatímco v podobě skic a modelů je většinou přímo otištěn autorův umělecký rukopis, ve finálních monumentálních realizacích jsou jemné nuance sochařského mistrovství mnohdy potlačeny řemeslným převodem. V současnosti se modely a pracovní odlitky vystavují podle stejných principů jako originály a také se věnuje zvýšená péče uchovávání těchto artefaktů, nesoucích stopy tvůrčího procesu.

  • Název v anglickém jazyce

    Restoring the set of Ladislav Šaloun’s works from the GASK collection

  • Popis výsledku anglicky

    Most of Šaloun’s sculptures in the GASK collections are models and sketches preserved in fragile working materials such as plaster or unfired clay. The state of the works before restoration interventions proved that most of them were exposed to great stress in the past as a result of inappropriate storage and inexpert handling during transport. Unfavourable mechanical and climatic conditions have caused disruption or washing away of the surface coatings, damage to the surface of the material and serious overall structural changes, which in certain cases has led to the destruction of works or the loss of their parts. Plaster casts and clay models were historically understood as purely working media, and plaster was considered an inferior sculptural material, which served only as a temporary means of preserving a shape before transferring it to final form in a durable material such as stone or bronze. At the same time, these working materials capture the creative process, the struggle and search for suitable forms and content, different variations and solutions for the given assignment or the author’s vision. Especially in the case of monument sculptures, a whole range of collaborators are involved in the conversion of the original idea into its final material, and the author often remains only in the role of supervisor in this process. While the author’s style tends to be printed in the form of sketches and models, there are fine nuances of sculptural mastery in the final monument construction that are often suppressed in the craft transfer. This is why we are currently focusing on increased care for the preservation of models and working castings, which are presented to the public according to the same principles as the final realization.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/DG16P02B052" target="_blank" >DG16P02B052: STOPY TVORBY Dědictví velkých sochařů první poloviny 20. století - Restaurování a péče o sochařské památky ze sádry</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Šaloun : dotek osudu = Šaloun : the touch of fate

  • ISBN

    978-80-7056-179-9

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    68-91

  • Počet stran knihy

    257

  • Název nakladatele

    Galerie Středočeského kraje

  • Místo vydání

    Kutná Hora

  • Kód UT WoS kapitoly