Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Restaurování a rekonstrukce pohyblivého ozvučeného betlému z Dětenic – příběh takřka detektivní

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25110%2F19%3A39914462" target="_blank" >RIV/00216275:25110/19:39914462 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://mck.technicalmuseum.cz/wp-content/uploads/2017/10/RESTAUROV%C3%81N%C3%8D-A-REKONSTRUKCE-POHYBLIV%C3%89HO-OZVU%C4%8CEN%C3%89HO-BETL%C3%89MU-Z-D%C4%9ATENIC-P%C5%98%C3%8DB%C4%9AH-TAK%C5%98KA-DETEKTIVN%C3%8D.pdf" target="_blank" >https://mck.technicalmuseum.cz/wp-content/uploads/2017/10/RESTAUROV%C3%81N%C3%8D-A-REKONSTRUKCE-POHYBLIV%C3%89HO-OZVU%C4%8CEN%C3%89HO-BETL%C3%89MU-Z-D%C4%9ATENIC-P%C5%98%C3%8DB%C4%9AH-TAK%C5%98KA-DETEKTIVN%C3%8D.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Restaurování a rekonstrukce pohyblivého ozvučeného betlému z Dětenic – příběh takřka detektivní

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Pohyblivý ozvučený betlém z obce Dětenice vznikal postupně od druhé poloviny 19. až do počátku 20. století. Jeho autorem je Vincenc Novotný, vyučený malíř pokojů a fotograf. Betlém o rozměrech 330x80x50cm se skládá z dřevěné kostry, pohyblivého mechanismu zahrnujícího dřevěné, kovové, usňové a textilní části, hracího mechanismu s píšťalami, xylofonem a kolíkovým válcem, a jeho součástí je více než sedmdesát figur umístěných v iluzivní krajině s architekturou z papíru a papírmašé. Těžce poškozený betlém prošel náročnou obnovou v letech 2012 -2018. Na Fakultě restaurování Univerzity Pardubice v Litomyšli byly postupně restaurovány dochované dvojrozměrné figury a architektura z papíru a trojrozměrné figury a terény z papírmašé. Části, dochované ve fragmentech, s rozsáhlými ztrátami originálu, byly zrestaurovány a citlivě doplněny. Samostatnou kapitolu tvořily figury, u kterých stupeň poškození barevné vrstvy neumožňoval opětné použití v betlému. Ty byly zpevněny a očištěny a podle nich byly, s využitím infračervené fotografie, zhotoveny rekonstrukce. Doplňování chybějících částí probíhalo metodou analogické rekonstrukce podle jediné dochované fotografie betléma, pocházející z doby kolem roku 1941, a s využitím dochovaných grafických předloh ze soukromých sbírek či z dobových pramenů a literatury. Právě dohledávání předloh, porovnávání jednotlivých typů a výběr vzorů vhodných pro rekonstrukci byla práce takřka detektivní. Restaurování Dětenického betlému představuje příklad široké mezioborové spolupráce, do níž byla kromě profesionálů zapojena i odborná a laická veřejnost.

  • Název v anglickém jazyce

    Conservation-restoration and reconstruction of the audio-mechanical Nativity scene from Dětenice – almost a detective story

  • Popis výsledku anglicky

    The audio-mechanical Nativity scene from Dětenice was created between the second half of the 19th to the beginning of the 20th century by Vincenc Novotný, a room painter and a photographer. The Nativity scene consists of wooden framework, mechanical part comprising wooden, metal, leather and textile parts, an audio system with pipes, xylofon and a pin cylinder, and more than 70 figures placed in illusive landscape with architecture made of paper and papermaché. Badly damaged work of art was reconstructed between 2012 – 2018. Preserved flat/two dimensional figures and architecture made of paper and three dimensional figures and terrains out of papermaché underwent conservation-restoration treatment at the University of Pardubice, Faculty of Restoration in Litomyšl. The parts preserved in fragments with the vast loss of the original matter were restored and partly reconstructed. The paper figures, which were so badly damaged, that it was impossible to use them again in the Nativity scene, were consolidated, cleaned and the overall, a brand new reconstructions were made according to them. Drawing and painting of the reconstructions of missing parts were performed according to the only preserved historic photograph of the Nativity scene from around 1941. Graphic patterns and photographs from private collections were used as well. This searching for models, matching the types and selection of the optimal patterns for the reconstructions made almost a detective story from this kind of work. Conservation-restoration of the Nativity scene from Dětenice presents an example of a broad interdisciplinary cooperation with an important participation of the public.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Fórum pro konzervátory-restaurátory

  • ISSN

    1805-0050

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2019

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    9-15

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus