Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Literary Image of Man in the Process of Becoming: Variations of the Bildungsroman Genre in English and American Literature

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F11%3A39885425" target="_blank" >RIV/00216275:25210/11:39885425 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Literary Image of Man in the Process of Becoming: Variations of the Bildungsroman Genre in English and American Literature

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article briefly outlines a history of Bildungsroman and provides an overview of theories of the genre and a critical assessment of them. It argues that the genre, notwithstanding some critical opinions to the contrary, is still a very potent literaryform despite the fact that it came into existence in a particular historical and literary situation of eighteenth-century Germany. The genre's flexibility allowed for variations and modifications that ensured its contemporary viability in Anglo-Americanliteratures. While the concern with the individual's emergence from an immature state of childhood to adult maturity, and with individual's socialization remaining the core focus of the Bildungsroman, studies of the form have lately become involved in the discussions of ethnic and racial identification, of biculturality, of the situation of an individual in a liminal position. This makes Bildungsroman a genre especially important in contemporary American literature.

  • Název v anglickém jazyce

    The Literary Image of Man in the Process of Becoming: Variations of the Bildungsroman Genre in English and American Literature

  • Popis výsledku anglicky

    The article briefly outlines a history of Bildungsroman and provides an overview of theories of the genre and a critical assessment of them. It argues that the genre, notwithstanding some critical opinions to the contrary, is still a very potent literaryform despite the fact that it came into existence in a particular historical and literary situation of eighteenth-century Germany. The genre's flexibility allowed for variations and modifications that ensured its contemporary viability in Anglo-Americanliteratures. While the concern with the individual's emergence from an immature state of childhood to adult maturity, and with individual's socialization remaining the core focus of the Bildungsroman, studies of the form have lately become involved in the discussions of ethnic and racial identification, of biculturality, of the situation of an individual in a liminal position. This makes Bildungsroman a genre especially important in contemporary American literature.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2011

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    American and British Studies Annual

  • ISSN

    1803-6058

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    4

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    116-130

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus