Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Možnosti Bohrova komplementárního rámce myšlení ve výuce

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F12%3A39895151" target="_blank" >RIV/00216275:25210/12:39895151 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Možnosti Bohrova komplementárního rámce myšlení ve výuce

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek poukazuje na Bohrovo a Heideggerovo vymezení se vůči dosavadnímu vědo-technickému či kalkulujícímu myšlení, které zasáhlo i humanitní vědy v jejich přístupu k porozumění zkoumaných jevů. Zatímco Heidegger v hermeneutické fenomenologii přicházís koncepcí zamýšlejícího se myšlení, které umí říkat ano i ne kalkulujícímu myšlení, Bohr dospívá ve fyzice k ideji komplementarity. Tu posléze pojímá jako nový epistemologický, pedagogický či didaktický rámec myšlení, umožňující smysluplné doplnění nekompatibilních deskripcí téhož jevu v jednom i více různých vědních oborech. Příspěvek popisuje na základě vybraných příkladů z různých oborů a každodenního života praktické využití tohoto rámce v jakémkoli vyučovaném předmětu a disciplíně.

  • Název v anglickém jazyce

    The Possibilities of Bohr's Complementary Framework of Thought in Teaching.

  • Popis výsledku anglicky

    The article draws attention to Bohr and Heidegger&apos;s critique of the scientific-technical or calculating mode of thought that has affected even the human sciences in their approach to understanding phenomena studied. While Heidegger in his hermeneutic phenomenology developed the conception of reflective thinking, which is able to say yes and no to calculating thinking, Bohr in physics arrived at the idea of complementarity. This he developed into a new epistemological, educational or didactic framework of thinking,making possible the meaningful integration of incompatible descriptions of the same phenomenon in one or more different scientific disciplines. Using selected examples from different disciplines and everyday life the article describes thepractical exploitation of this framework in any teaching subject and discipline.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GPP401%2F12%2FP280" target="_blank" >GPP401/12/P280: Bohrův komplementární přístup k fenoménu živého. Fenomenologická interpretace.</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogika : časopis pro vědy o vzdělávání a výchově

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    LXII

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    305-316

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus