Možnosti Bohrova komplementárního rámce myšlení ve výuce
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F12%3A39895151" target="_blank" >RIV/00216275:25210/12:39895151 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Možnosti Bohrova komplementárního rámce myšlení ve výuce
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek poukazuje na Bohrovo a Heideggerovo vymezení se vůči dosavadnímu vědo-technickému či kalkulujícímu myšlení, které zasáhlo i humanitní vědy v jejich přístupu k porozumění zkoumaných jevů. Zatímco Heidegger v hermeneutické fenomenologii přicházís koncepcí zamýšlejícího se myšlení, které umí říkat ano i ne kalkulujícímu myšlení, Bohr dospívá ve fyzice k ideji komplementarity. Tu posléze pojímá jako nový epistemologický, pedagogický či didaktický rámec myšlení, umožňující smysluplné doplnění nekompatibilních deskripcí téhož jevu v jednom i více různých vědních oborech. Příspěvek popisuje na základě vybraných příkladů z různých oborů a každodenního života praktické využití tohoto rámce v jakémkoli vyučovaném předmětu a disciplíně.
Název v anglickém jazyce
The Possibilities of Bohr's Complementary Framework of Thought in Teaching.
Popis výsledku anglicky
The article draws attention to Bohr and Heidegger's critique of the scientific-technical or calculating mode of thought that has affected even the human sciences in their approach to understanding phenomena studied. While Heidegger in his hermeneutic phenomenology developed the conception of reflective thinking, which is able to say yes and no to calculating thinking, Bohr in physics arrived at the idea of complementarity. This he developed into a new epistemological, educational or didactic framework of thinking,making possible the meaningful integration of incompatible descriptions of the same phenomenon in one or more different scientific disciplines. Using selected examples from different disciplines and everyday life the article describes thepractical exploitation of this framework in any teaching subject and discipline.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GPP401%2F12%2FP280" target="_blank" >GPP401/12/P280: Bohrův komplementární přístup k fenoménu živého. Fenomenologická interpretace.</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika : časopis pro vědy o vzdělávání a výchově
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
LXII
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
305-316
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—