Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Radim Palouš - komeniolog ve světověku

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F14%3A39898416" target="_blank" >RIV/00216275:25210/14:39898416 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Radim Palouš - komeniolog ve světověku

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kapitola pojednává o komeniologii Radima Palouše, který se Komenským začal zabývat pod vlivem Jana Patočky. Palouš zpřítomňoval Komenského filosofický odkaz jak v dobách totality, tak i s příchodem svobodné společnosti. Tento Komenského odkaz pak promítldo své filosofie výchovy. Jde zejména o harmonický rozvoj vědy a transcendentního nároku na člověka. Palouš zdůrazňuje ústřední theologický motiv Komenského, který byl a stále často je opomíjen. V Patočkově duchu pak Palouš připomíná emendačně-holistické úsilí v oblasti výchovy, které staví kriticky proti materialisticko-pozitivistickým výkladům člověka a světa. Palouš tak ukazuje Komenského jako myslitele, který má co říci člověku nové dějiné epochy - světověku. Jde o věk technologické globální nadvlády člověka nad světem. Palouš tento věk konfrontuje s dávnou Komenského výzvou k obecné poradě o nápravě věcí lidských.

  • Název v anglickém jazyce

    Radim Palouš - Comeniologist in the post-1969 period

  • Popis výsledku anglicky

    This chapter deals with the Comeniology of Radim Palouš, who began to study Comenius under the influence of Jan Patočka. Palouš brought Comenius's philosophical legacy up to date, both in the time of totalitarianism and with the advent of a free society.He then reflected this legacy from Comenius in his own philosophy of education. This related in particular to the harmonic development of science and the transcendent claim on man. Palouš calls to mind Comenius's central theological motif which was andstill is often overlooked. In the spirit of Patočka, Palouš then recalls holistic efforts at emendation in the field of education which take a critical position towards materialist-positivist interpretations of man and the world. Palouš shows Comenius asa thinker who has something to say to mankind in the new historical epoch - the post-1969 world. It is an era of technological global supra-government of mankind over the world. Palouš confronts this era with Comenius's age-old appeal fo

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Idea harmonie v díle Jana Amose Komenského

  • ISBN

    978-80-7395-703-2

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    167-180

  • Počet stran knihy

    258

  • Název nakladatele

    Univerzita Pardubice

  • Místo vydání

    Pardubice

  • Kód UT WoS kapitoly