Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Soulad hudby a slova jako přirozená součást vnitřního harmonického života člověka v pojetí Jana Amose Komenského

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F14%3A39898599" target="_blank" >RIV/00216275:25210/14:39898599 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Soulad hudby a slova jako přirozená součást vnitřního harmonického života člověka v pojetí Jana Amose Komenského

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kapitola si klade za cíl poukázat na ne příliš často zmiňovaný význam Komenského pro pojetí hudby jako prostředku k dosažení vnitřní harmonizace člověka. Komenský dává přednost hudbě vokální, jejíž nedílnou součástí je vazba textu a melodie. Klade důrazna přirozené a citlivé spojení slov a hudby na základě logického rytmicko-melodického principu tak, aby text a melodie byly v souladu jak z hlediska obsahu (smyslu), tak i z hlediska formy (jazykových a hudebních prostředků). Nejobsáhlejším souborem hymnografické činnosti Komenského je jeho Kancionál, který byl vydán r. 1659 v Amsterodamu. Kancionál vybavil obšírnou a velmi podrobnou čtyřdílnou předmluvou, v níž věnoval pozornost dějinám a problematice duchovní písně, její poetice a způsobu její interpretace. Duchovní píseň považuje za projev náboženského citu i prostředek pro pozvednutí zpěvnosti lidu. Ve slově umocněném hudbou vidí zdroj vnitřní duchovní síly. Řád hudby úzce spojuje s řádem a harmonií celého světa.

  • Název v anglickém jazyce

    The Harmony of Music and the Word as a Natural Part of a Person's Inner Harmonic Life in the Concept of John Amos Comenius

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of this chapter is to draw attention to the infrequently mentioned importance to Comenius of the concept of music as a way in which a person can achieve inner harmonisation. Comenius prefers vocal music, in which text and melody are inseparably linked. He emphasises the natural and sensitive connection of words and music on the basis of a logical rhythmical-melodic principle so that text and melody are in harmony from the point of view both of content (meaning) and of form (linguistic and musical means). The most comprehensive hymnographic system of Comenius is his Hymnal, published in 1659 in Amsterdam. He equipped the Hymnal with a lengthy and highly detailed four-part preface in which he focused on the history of the hymn and connected issues, its poetics, and the method of its interpretation. He considers the hymn to be a manifestation of religious feeling and a means of enhancing people's melodiousness. He sees a source of inner spiritual power in the word empowered by mus

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Idea harmonie v díle Jana Amose Komenského

  • ISBN

    978-80-7465-093-2

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    125-134

  • Počet stran knihy

    255

  • Název nakladatele

    Pavel Mervart

  • Místo vydání

    Červený Kostelec

  • Kód UT WoS kapitoly