Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Ikonopis současné Koptské ortodoxní církve v návaznosti na tzv. "koptský revival" v Egyptě 20. stol. - "národní obrození v koptské ikonografii"

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F16%3A39902668" target="_blank" >RIV/00216275:25210/16:39902668 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Ikonopis současné Koptské ortodoxní církve v návaznosti na tzv. "koptský revival" v Egyptě 20. stol. - "národní obrození v koptské ikonografii"

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Hlavní myšlenka příspěvku je, že počátky současného koptského ikonopisu (vycházející z práce Isháqa Fanúse) a jeho prvky inspirace ve staroegyptském umění, jsou součástí vytváření identity Koptů na národně-etnickém základě a zároveň součástí tzv. revivalu Koptské Orthodoxní Církve. Jedním ze základů koptské identity, je prokazování kontinuity koptského národa se starými Egypťany. Pod vlivem "západního" pojetí národa, pak Kopti sebe sama chápou jako přímé (christianizované) dědice staroegyptské kultury. Tento vliv lze sledovat jak skrze akademickou rovinu koptologie a v politice, ale nalezl také své místo v některých theologických pojednáních. Dalším důvodem k znovuvytvoření koptského ikonopisu, je potřeba vymanění se z vlivu západních církví a potřeba navázat na své pravoslavné kořeny, jež se vlivem západní misie vytrácely.

  • Název v anglickém jazyce

    Icon-painting in Contemporary Coptic Orthodox Church in connection with the "Coptic Revival" in 20th century Egypt - "The National Revival in Coptic Icon-painting"

  • Popis výsledku anglicky

    The main idea that I will pursue in this arti- cle is that the beginnings of contemporary Coptic icon-painting (with its origins in the work of Ishaq Fanus) and the elements in ancient Egyptian art that inspired it are an integral part of the creation of a Coptic identity on a national and ethnic basis, and at the same time part of the "revival" of the Coptic Orthodox Church. One of the basic features of the Coptic identity is demonstrating the continuity be- tween the Coptic nation and the ancient Egyptians. Under the influence of the Western concept of "na- tion', the Copts see themselves as the direct (Chris- tianised) heirs of the ancient Egyptian culture. This influence can be traced both on the academic Jeve! of Coptology and in politics, but has also found its place in some theological treatises. Another reason for the revival of Coptic icon-painting is the need felt by the Copts to emancipate themselves from the influence of the Western churches and to reconnect with their Orthodox roots, which had become lost under the influence ofWestern missions.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Staré a nové. Staré jako východisko či překážka? : sborník příspěvků z mezinárodní konference studentů doktorských programů

  • ISBN

    978-80-87922-07-1

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    427-437

  • Název nakladatele

    Univerzita Karlova

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    28. 4. 2016

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku