Participační hra a pocit zázraku. Poznámky k numinózně-kooperativnímu modelu populární kultury
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F18%3A39913616" target="_blank" >RIV/00216275:25210/18:39913616 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.21104/CL.2018.4.03" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.21104/CL.2018.4.03</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.21104/CL.2018.4.03" target="_blank" >10.21104/CL.2018.4.03</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Participační hra a pocit zázraku. Poznámky k numinózně-kooperativnímu modelu populární kultury
Popis výsledku v původním jazyce
Studie oproti dnes převažujícímu neomarxistickému konceptu hegemonie upřednostňuje při výzkumu populární kultury model participační kultury, založený na představě o spolupráci mezi činiteli kulturního průmyslu a jeho uživateli, zejména v prostředí některých subkultur. Autor studie doplňuje tuto myšlenku o pojem participační hry jako podstatném principu geneze a recepce populární kultury. Tento herní prvek klade do souvislosti s archetypálně-mytickým myšlením, vlastním také současnému člověku, které vnáší do populární kultury pocit posvátna (numinozity). Autor považuje zmíněný fenomén za zvláště významný především v oblasti populární fantastické literatury (science fiction, fantasy), mezi jejíž základní charakteristiky patří tzv. pocit zázraku (sense of wonder). Jako jeden z konkrétních tvůrčích projevů religiozity na herním základě uvádí fanfiction, v níž „amatéři“ po svém přetvářejí a reinterpretují popkulturní artefakty.
Název v anglickém jazyce
Participatory Game and Sense of Wonder. Some Notes on the Numinose-Cooperative Model of Popular Culture
Popis výsledku anglicky
Against the currently prevailing neomarxist concept of hegemony, applied in the research of popular culture, this study uses the model of participative culture. It is based on the idea of cooperation between agents of cultural industry and its users, especially in the environment of distinct subcultures. The author of the study complements this idea with the concept of participatory game as a fundamental principle in the genesis and reception of popular culture. This game element is related to the concept of archetypal-mythical thinking, which is characteristic of the present-day man as well. This concept brings the sense of the sacred into popular culture. The author sees this phenomenon as particularly important, especially in the area of popular fantastic literature (science fiction, fantasy), whose basic characteristics include the so-called sense of wonder. He claims fanfiction, in which "amateurs" recreate and reinterpret popcultural artifacts, as one of the specific creative expressions of religiosity on a game-based basis.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60204 - General literature studies
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Český lid
ISSN
0009-0794
e-ISSN
—
Svazek periodika
105
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
425-440
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85061991746