Podoby eklesiologie v českém reformním hnutí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F18%3A39913640" target="_blank" >RIV/00216275:25210/18:39913640 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Podoby eklesiologie v českém reformním hnutí
Popis výsledku v původním jazyce
Tématem práce je pojetí církve v českém reformním hnutí. Časovým ohraničením je polovina patnáctého století. Soustřeďuje se na myšlení Matěje z Janova jako předchůdce české reformace, dále Jana Husa a Jakoubka ze Stříbra s odkazy na dílo Petra Chelčického, Jana Želivského, Mikuláše z Pelhřimova a myšlení radikálních táboritů. Proklamovaná teze práce je, že v českém reformním hnutí platí pro husitství určitá různost eklesiologických pojetí a jejich důrazů. Navzájem jsou provázány s chápáním Písma a jeho interpretací a následovně i se vztahem k církevní tradici a vzdělanosti. Důležité je pojetí ideálu církve prvotní jako normy. Pojetí prvotní církve v církevních dějinách práce formuluje nikoliv pouze jako problém nadčasového pojmu o sobě, ale jako problém zdůraznění některých rysů prvotní církve, lišících se u jednotlivých proudů husitství. Vycházejí mimo jiné i z různého pohledu na Písmo a tradici.
Název v anglickém jazyce
Forms of ecclesiology in the Czech reform movement
Popis výsledku anglicky
The notion of early church was very important for Hussite thinking. By “Hussite”, we mean Czech church reformation movement which did not perceive itself as excluded from general church history and isolated from general church. This is manifested in particular by the ability to argue against their opponents also at the church council and reach a mutual agreement. A strongly discernible emphasis on early church connected to the idea of following the example of Christ example and his apostles can be found in Matthew of Janow. Matthew of Janow does not make an absolute division line in history between early church and the church of later time. The disruption of the image of church practice based on the model of early church occurs only much later. For Matthew of Janow, the period of Church Fathers falls under the period of early church quite naturally. At times, Janow uses also rational arguments – “what is more sensible than to follow the example of Christ and apostles?” This argumentation does not occur later in Hussite times. The disruption of church practice, having its model in early church occurs in Matthew of Janow prominently in the context influenced by the thoughts of Antichrist. The emphasis which Janow placed on frequent communion and argumentation anchorage of this practice in reference to early church is important for further ideological development of Czech reformation movement. In Hus, like in Jakoubek, there is a frequent reference to early church, the practice of which is to be a model for church life of their time. As to early church, neither of them makes a strict borderline between the period of New Testament manuscripts formation and the period of Church Fathers and formation of tradition. Also in this time, there was the Holy Spirit, and the manuscripts of tradition corresponding to the Script are certainly under his inspiration and thus binding. However, neither Hus nor Jakoubek shift borders of early church so much to the church as Janow. Church will be early for Jakoubek and its practice one of important conflict points in the polemics for communion. Real tradition and Script should be unequivocally in accord. The guarantee of correct interpretation of Script lies then in the Script and not outside it. The greatest theological development in the history of Hussite movement occurs in radical Taborites. Radical Hussites first deny the existing notion of early church as a model for contemporary church practice in their chiliastic period and they identify with it in its present notion. By this, they separate from the rest of Czech reformatory movement and thus devalue the model of early church for theological thinking. They elaborate a new perception of church history, when early church will historically correspond only to the New Testament period. All the rest, church tradition, the manuscripts of Church Fathers do not belong to real church history. In its second period, when separating from chiliasm, radical Hussites will again take the model of early church and church tradition, which does not defy the Script as relevant. Early church will be an argument for Czech church reformatory movement when reforming church. Subsequently then with individual reformation of each Christian. Although various movements in Hussites will approach differently to the binding effect of tradition and the question of history, when the period of early church history actually ends, the Script will still be decisive.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-906490-6-4
Počet stran knihy
259
Název nakladatele
Královéhradecká diecéze CČSH
Místo vydání
Hradec Králové
Kód UT WoS knihy
—