Masaryk a Komenský: příspěvek k problematice vztahu mezi náboženským racionalismem a křesťanstvím
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F18%3A39913791" target="_blank" >RIV/00216275:25210/18:39913791 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Masaryk a Komenský: příspěvek k problematice vztahu mezi náboženským racionalismem a křesťanstvím
Popis výsledku v původním jazyce
V Masarykových textech a v počátcích první republiky existuje rozpor mezi hlášením se ke Komenskému a české reformaci na straně jedné a protikřesťanskými postoji na straně druhé. Tento postoj začíná roku 1880, kdy se Masaryk stal členem reformované církve, i když byl už tehdy ovlivněn unitářstvím své manželky Charlotty Garrigueové. Podle Masarykovy filozofie dějin byli Komenský a další představitelé české reformace předchůdci osvícenských humanitních ideálů představitelů národního obrození a celá reformace představovala jen přechodné stadium mezi katolicismem a moderním náboženským racionalismem. Spíše než na českou reformaci Masaryk ve skutečnosti navazoval na raně novověké unitáře typu sociniánů, s nimiž se Komenský po celý život nesmiřitelně potýkal. Masarykova racionalistická religiozita přijímající Ježíše jen jako člověka a Bibli jen jako lidskou knihu stojí v protikladu ke Komenského víře v Krista a v pravdu Písma.
Název v anglickém jazyce
Masaryk and Comenius: contribution to the issue of relations between religious rationalism and Christianity
Popis výsledku anglicky
There is an inconsistency that can be seen both in the texts of T. G. Masaryk and in the beginnings of the First Republic with regard to adopting the ideas of Comenius and the Czech reformation on one hand and anti-Christian attitudes on the other. This inconsistency started in 1880, when Masaryk became a member of the Reformed Church, even though he was already influenced by the Unitarianism of his wife Charlotta Garrigue. According to Masaryk’s philosophy of history, Comenius and other representatives of the Czech reformation were predecessors of Enlightenment humanitarian ideas proclaimed by the representatives of Czech National Awakening, and the reformation as such was only a period of transition between Catholicism and modern religious rationalism. Masaryk was in fact linked up not with the Czech reformation, but rather with early unitarians such as Socinians that Comenius implacably opposed throughout his life. Rationalist religiosity of T. G. Masaryk that would accept Jesus only as a human and the Bible as a man-created book, was in contradiction to Comenius’s belief in Christ and the truth of the Scripture.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60304 - Religious studies
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Komenský a první republika
ISBN
978-80-87190-49-4
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
13-21
Počet stran knihy
156
Název nakladatele
Muzeum Komenského v Přerově
Místo vydání
Přerov
Kód UT WoS kapitoly
—