Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Povídky prvního dílu Gogolových Večerů na dědince blízko Dikaňky a jejich operní zpracování

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F20%3A39916022" target="_blank" >RIV/00216275:25210/20:39916022 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://eshop.upce.cz/publikace/9006295/" target="_blank" >https://eshop.upce.cz/publikace/9006295/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Povídky prvního dílu Gogolových Večerů na dědince blízko Dikaňky a jejich operní zpracování

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kniha se v úvodní části zabývá vztahem N. V. Gogola k hudbě a zjišťuje důvody k tak četnému zhudebňování jeho tvorby. Hlavní pozornost je pak věnována analýze oper, jež byly zkomponovány na základě skazových povídek prvního dílu jeho Večerů na dědince blízko Dikaňky. Jedná se o monografii interdisciplinární, pohybující se na rozhraní literární vědy a muzikologie, která primárně zkoumá, jak jsou zmíněné Gogolovy povídky ztvárněny v operních libretech a hudbě. Současně chce odpovědět na otázku, jakým způsobem, do jaké míry a jakými vyjadřovacími prostředky se autorům podařilo zachovat a vystihnout kvalitu literární předlohy, charakteristiku postav i umělecký záměr textu, včetně specifických rysů literárního žánru skazu. Zároveň si studie všímá, jak se projevil individuální i národní naturel, svébytný umělecký styl a invence jednotlivých skladatelů na celkovém obrazu kompozice. Dalším ze sledovaných prvků je pronikání folklorních tradic i narativů do Gogolových skazů, jejich následné převedení do operních libret a využití motivů lidových písní, obřadů a zvyků v hudebním zpracování. Publikace neopomíjí ani umělecko-historický kontext a atmosféru doby, v níž jednotlivé opery vznikaly.

  • Název v anglickém jazyce

    Operas Based on the Short Stories of the First Volume of Gogol’s Evenings on a Farm near Dikanka

  • Popis výsledku anglicky

    The monograph deals with N. V. Gogol’s relation to music and tries to find the reasons why his works were set to music so often. However, it primarily focuses on the analysis of the operas which were created on the basis of the first volume of Evenings on a Farm near Dikanka, specifically, the compositions by M. P. Mussorgsky (The Fair at Sorochyntsi), I. Knorr (Dunja), Y. Stankovych (When the Fern Blossoms – the part called Kupalo), P. Sokalsky (May Night), N. Rimsky-Korsakov (May Night), M. Lysenko (The Drowned Maiden) and Y. Yaroslavenko-Vinckovsky (Sorceress). The study particularly examines how the mentioned Gogol’s stories are rendered in the opera libretti and music, to what extent and by what means of expression the authors succeeded in keeping and capturing the quality of the literary original, the attributes of characters, and the artistic intention of the text, including typical and specific features of Gogol’s “skaz”.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60206 - Specific literatures

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7560-302-9

  • Počet stran knihy

    288

  • Název nakladatele

    Univerzita Pardubice

  • Místo vydání

    Pardubice

  • Kód UT WoS knihy