Rozumová víra mezi Jaspersem a Kantem
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F21%3A39918401" target="_blank" >RIV/00216275:25210/21:39918401 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://kramerius.lib.cas.cz/search/nimg/IMG_FULL/uuid:c58fd6be-5a96-41c4-bc99-172a5512975d" target="_blank" >https://kramerius.lib.cas.cz/search/nimg/IMG_FULL/uuid:c58fd6be-5a96-41c4-bc99-172a5512975d</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.46854/fc.2021.1r.53" target="_blank" >10.46854/fc.2021.1r.53</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rozumová víra mezi Jaspersem a Kantem
Popis výsledku v původním jazyce
Studie porovnává Jaspersův motiv filosofické víry s Kantovou koncepcí rozumové víry v kontextu jejich zapuštění do celku filosofického rozvrhu. Porovnání se zaměřuje na dvě otázky: vedle filosofického založení motivu víry je to její vztah k víře náboženské. Celková podobnost obou koncepcí je založena ve stanovisku autonomie. Ve vztahu k první otázce se Kantova koncepce, jejíž podoba je až důsledkem vypracovaného etického rozvrhu, ukazuje být přísnější a radikálnější než původnější Jaspersovo východisko založené v teoretické reflexi dimenze „objímajícího“. Ve vztahu ke druhé otázce se ukazuje, že protikladnost obou stanovisek je pouze vnějšková: Kantova racionalizace křesťanství i Jaspersova relativizace jsou důsledky autonomní rozumové víry, která tak zůstává v napětí vůči tradičně religióznímu stanovisku.
Název v anglickém jazyce
Rational Faith between Jaspers and Kant
Popis výsledku anglicky
The study compares Jaspers’ motif of philosophical faith with Kant’s conception of rational faith in the context of their incorporation into the whole philosophical program. The comparison focuses on two issues: alongside the philosophical founding of the motif of faith is its relationship to religious faith. The general similarity of the two concepts is based on the standpoint of autonomy. In relation to the first question, Kant’s conception, the form of which is the by-product of an already developed ethical program, is shown to be stricter and more radical than Jaspers’ more original starting point that was based on the theoretical reflection of the dimension of “embracing.” In relationship to the second question, it is demonstrated that the contradiction of both positions is only external: Kant’s rationalization of Christianity and Jaspers’ relativization are the consequences of an utonomous, rational faith, and thereby remain in a state of tension with the traditional religious position.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA19-17708S" target="_blank" >GA19-17708S: Autonomie a alterita. Kant v dialogu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Filosofický časopis
ISSN
0015-1831
e-ISSN
—
Svazek periodika
69
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
53-73
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—